Mitologia:
Archetyp Mitologii Indoeuropejskiej
Część
I. Kosmogonia (Stworzenie Świata) c. d.
Autor:
Ryszard Maliszewski
Mit o stworzeniu
Kosmosu c. d.
i o rywalizacji
boskich braci o władzę nad nim
oraz posiadanie
Wielkiej Bogini (bóstwa płodności) c.d.:
Mit o Górze
Kosmicznej:
6 ). Powstanie Góry Kosmicznej:
(Pierwsze pokolenie Bogów)
(Pierwsze pokolenie Bogów)
Gdy
Wielki Wodnik tak dryfuje po Praoceanie, „stwarzając” jego dno,
wynurza z Wody kolano. Nad powierzchnią Wód Praoceanu pojawia się
pierwsza Góra. Nie należy ona jeszcze do Kosmosu (Ziemi), bo ten
nie został jeszcze stworzony. Góra Kosmiczna stanie się dopiero
podstawą Kosmosu. Dlatego mity określają Wielkiego Wodnika jako
„Ziemiodzierżcę”, czyli Boga „podtrzymującego Ziemię”.
W
językach słowiańskich od pradziejów Góra Kosmiczna
nosi nazwę „Triglaw”, jest
bowiem potrójna, posiada trzy wierzchołki, z czego właśnie
środkowy („kolano”
Wielkiego Wodnika) wystaje
na tyle z Wody, że
może stać się „gniazdem” dla Jaja Kosmicznego,
złożonego następnie przez Wielką Boginię.
W tym miejscu (wg mitologii fińskiej) kończy się „dryfowanie”
Wielkiego Wodnika („w ciemnej Pohjoli”, „na skraju
mglistego cypla”, „na bezleśnej łasze” czy „na zboczu
pstrej skały”). Są to
wszystko synonimy przyszłej Północy (Centrum Kosmosu,
Nieba, Ziemi i Podziemia). „Pstra skała”
występuje w mitach w miejscu, w którym pod Ziemię i Morze
prowadzić będą „Wrota Pohjoli”
(do Podziemia). Osadzone one będą „przy dolnym końcu” Słupa
Kosmicznego (patrz
dalsze artykuły, Młyn Kosmiczny)
Góra Kosmiczna:
W
związku z tym, że Wielka Bogini jest zawsze równie „zaborcza”
jak Bogowie i korzysta z każdej okazji, aby „zawłaszczyć” dla
siebie jak największą liczbę powstających dopiero domen-Królestw,
w przyszłości także i Góra Kosmiczna staje się jej
hipostazą (por. „Perunasz”- Skała w mitologii hetyckiej),
ale z chwilą, gdy Wielka Bogini wcieli się później w Ziemię,
androgyniczna Góra Kosmiczna (która jest od początku
również i „Skałką” do Krzesania Ognia)
bardzo często staje się w mitach Olbrzymem podtrzymującym
Kosmos.
Jako
Góra, nosi Góra Kosmiczna
w mitach różne imiona: słowiańska Góra Triglaw,
indyjska Mandara, Meru, Lanka, irańska Hara Haraiti, dardyjska Gal
Singh, grecki Olimp, hetycka Perunasz', germanska Lyfjaberg i
sumeryjska Sumeru.
Jako
postać antropomorficzna, nazywa się: słowiański
Triglav, Światogor
(?), ind. Himawant (?), celtycki Tarwos Trigarannos (Byk z Trzema
Żurawiami) (?), het. Ubelluri, Perunasz” (?), Halmasuit (?).
[Inni Olbrzymi
mityczni, podtrzymujący samo Niebo (np. grecki Atlas),
- nie należą do tej „kategorii”, gdyż „będą” synonimami
Drzewa Kosmicznego, a nie Góry Kosmicznej
– patrz dalej.]
19.
Góra Triglav w Słowenii – odzwierciedlenie Góry Kosmicznej z
mitów
słowiańskich (źródło: Wikipedia)
7 ). Wielka Bogini pod postacią
Ptaka składa na pierwszej Skale
Jajo Kosmiczne i je wysiaduje (czasem
wysiaduje jako Kocica):
(Pierwsze pokolenie Bogów)
Jako
Ptak, przybiera najczęściej Wielka Bogini postać Kaczki
lub Łabędzicy. Niemal wszystkie mity, które o tym wspominają,
podkreślają, że Jajo Kosmiczne składa Ptak wodny. Ale
rywalizując następnie z Bogami o Kosmos, najczęściej
przedstawiana jest w postaci Kruka (płci żeńskiej, - por. w
„Konopielce”: „A to jajo Kruk wypije”...).
20.
Wielka Bogini „Ptasia” (malowidło na wazie starogreckiej ok. VI
w. pne)
(źródło: Bibliografia, Mitol. 3)
20B.
Rzymskie naczynie na wino z terakoty IV w. p.n.e. (zwraca uwagę
tematyka:
naczynie w
„postaci kaczki [gęsi ?]”, ale właściwie mające kształt
jaja, na nim
wizerunek
kobiety [zapewne bogini], unoszącej się swobodnie na falach
morskich
[specyficzne ornamentowanie powierzchni naczynia] - rzymska Leda?,
czyli
„dalekie echo” mitu o bogini składającej jaja ?, por. również
słowiańską
Ładę i
postać żeńską z ruskich bylin o imieniu „Liebied'”, czyli
Łabędź)
(mógłby to być przypadek, ale na prawie każdym
naczyniu tego typu widnieje
wizerunek kobiety na wodzie lub przynajmniej popiersia
kobiety ; źródło: Internet,
Jajo Kosmiczne:
Zawiera
w sobie cały przyszły Kosmos,
w zalążku. W toku rozwoju wyobrażeń mitologicznych bywa
przedstawiane, albo jako faktyczne Jajo (dawniejsze
wyobrażenia, paleolitycznego chyba jeszcze pochodzenia), albo już
jako Praistota, od
której pochodzi cały Świat.
W
większości kosmogonii mitologicznych Jajo Kosmiczne ma
Kamienną Skorupę koloru niebieskiego (patrz wcześniejsze na ten
temat informacje), zaś wewnątrz skorupy znajdują się zalążki
wszystkiego, co ma być stworzone, poza Niebem i Ziemią.
W
słowiańskich mitach pamięć o Jaju Kosmicznym
jako takim uległa dawno już temu zatarciu.
W
mitach i pieśniach obrzędowych występuje raczej motyw „Wianka
płynącego po Wodzie” lub „Złotego Pierścienia przez który
Woda bieży”. Są to
upiększone, eufemistyczne określenia, lepiej pasujące do „krasnej
Dziewczyny pasącej Pawie”, czyli Wielkiej Bogini
przedstawianej w postaci ludzkiej (ale i tu, w
„Konopielce”, zachowała się wzmianka o Jaju, wypijanym przez
Kruka). Widać, że
powtarzane przez wieki pieśni stawały się powoli dla śpiewających
coraz to mniej zrozumiałe, a szczególnie w epoce już
chrześcijańskiej.
W
innych mitologiach owym Jajem Kosmicznym jest np. hinduska
Hiranjagarbha (bardzo „klasyczna” postać Prakosmosu), a u Finów
„Niebieskie Jajo”. [O
postaci Prakosmosu jako „Praistocie” wspominałem już w artykule
poprzednim.]
21.
Hiranyagarbha w malarstwie „fantasy” (źródło: Internet,
Malarstwo,
Claudio
Miklos)
8). Wielkiego Wodnika „coś
grzeje w kolano” i „otrząsa się” lub też
„Jajo zostaje zdmuchnięte” przez
Wielkiego Węża” ze Skały.
Jajo Kosmiczne wpada do Wody.
Rozpoczyna się Kosmogonia:
(Pierwsze pokolenie Bogów)
Wielki Wodnik
budzi się i wypowiada (zaklina): „Co w Jajku było na
dole, niech się zmieni w Dolną Ziemię, co w Jajku było na górze,
niech się zmieni w Górne Niebo, co w Jajku było białego, niechaj
grzeje jako Słońce, co w Jajku było rudego, niechaj świeci jako
Księżyc, a co w Jajku było pstrego, będzie Gwiazdami na Niebie
!!! . I to był początek wszystkiego” (mitologia
fińska). [Późniejsze zapewne mity indoeuropejskie wyeksponują
jednak wyraziście rolę Wielkiego Kowala
w stworzeniu Słońca, Księżyca i Gwiazd
i umieszczenie ich na Niebie,
podkreślając jego najważniejszą pozycję, jako Stwórcy
i Rzemieślnika.]
Pierwotny Kosmos:
Niebo i Ziemia nie
są jeszcze rozdzielone, stanowiąc skorupę Jaja
Kosmicznego, kamiennej natury.
Pogląd ten, sięgający chyba korzeniami w głąb epoki
nostratyckiej, powstał zapewne jeszcze wcześniej, być może w
epoce mezolitu lub nawet paleolitu. Ponieważ Jajo
Kosmiczne jest niebieskie (co
podkreślają niemal wszystkie mitologie świata), więc w
przyszłości i Niebo będzie niebieskie, i tzw „Tron
Ziemi” (patrz dalej) będzie
niebieski.
„Kamienny
Kowal”:
„Epitet”
używany w mitologiach zasadniczo wobec Piorunowładcy,
należny jest oczywiście przede wszystkim Wielkiemu
Kowalowi, gdyż to on był
pierwotnym „Panem piorunów”,
zaś sam Piorun jego
potomkiem (tworem, emanacją). W mitach to właśnie Wielki
Kowal wykuł kamienne z
początku Niebo i Ziemię.
Te ubogie zrazu poglądy mitologiczne ulegały następnie rozwojowi w
początkach epoki metali (miedzi, brązu, wreszcie żelaza), a Kowal
uzyskał status „Mistrza metalurgii” (hutnictwa i kowalstwa),
czyli Boskiego Rzemieślnika, który wykuł wszystko z metalu (por.
np. Tarczę wykutą przez greckiego Hefajstosa, która była „obrazem
całego świata”). Jako Kowal-Metalurg, Stwórca i Władca Ognia
stał się Wielki Kowal wówczas Najwyższym Kapłanem Świata,
zaś ludzie-kowale także będą zawsze uważani za kapłanów (i
lekarzy nawet, por. status kowala jako dentysty)
22.
Boski Kowal w malarstwie „fantasy” (źródło: Internet,
strona:
Malarstwo Igor Ozhiganov)
9).
Wielki Kowal uderza Jajo Kosmiczne „berłem” (pierwszy Piorun ?).
(I Krzesanie
Ognia).
Jajo pęka i
rozpada się na dwie połowy. Powstaje Ziemia i Niebo.
(Pierwsze „wydobycie Ziemi”)
(Drugie pokolenie Bogów ?)
To
„berło”, to być może ów „Złoty
Słup,
na którym Wielki
Kowal wraz z Wielkim Wężem
siedzieli wśród Wód
Pramorza. Następuje rozdział Nieba i Ziemi przy pomocy Pioruna
(pierwsze Krzesanie Ognia ?).
Stąd wywodzi się pogląd, że Niebo
o Ziemi oddzielił syn Wielkiego Kowala, Piorunowładca
(patrz dalej). Dolna
połówka Jaja, zanurzona jest jeszcze w Wodach Pramorza, „nasadzona”
otworem-pęknięciem (Wrota Podziemia, Wrota Pohjoli z mit. fińskiej) na Szczyt
Góry Kosmicznej, który sam jeden wystawał z Wody i stanowi odtąd
„Dolną Ziemię” (podstawę dla Ziemi).
Na
Górze Kosmicznej ustawia Wielki Kowal ów Słup Kosmiczny (Berło ?)
i podpiera nim Niebo, stanowiące górną połowę Skorupy Jaja Kosmicznego.
Wczesny
Kosmos:
Niebo
i Ziemia (oba
kamiennej natury) są jeszcze bardzo blisko siebie, tak jak kamienie
żarnowe żaren do mielenia zboża (porównanie
zapewne już z neolitu). Niebo jest jednak jeszcze „nieruchome”.
Otwór w Dolnej
Ziemi, poprzez Jaskinię w Górze Kosmicznej prowadzi do Podziemia.
Poprzez te Wrota Podziemia,
w przyszłości, po kilkakrotnym Krzesaniu
Ognia przez
Bogów, widoczny będzie Podziemny
Ogień
(wulkany, fiński „Piec Pohjoli”).
Podziemie jest pozostałością Chaosu
(konkretnie Dna Pramorza). W przyszłości, ta najniższa kraina
podziemna (grecki Tartar) stanowić będzie ogniste dno,
przeznaczone dla najstraszliwszych Demonów, odsuniętych i
wygnanych. Będzie to synonim chrześcijańskiego Piekła.
Nad
Tartarem (a pod Ziemią oczywiście) znajduje się Podziemie
przeznaczone na przyszłą Krainę
Zmarłych (np. słowiańska Nawia, greckie Hades i „Pola
Elizejskie”),
przedstawione jako ogromna Pieczara
w Górze Kosmicznej,
wciąż jeszcze wypełniona Wodami
Pramorza,
albo już tylko nimi otoczona. Dostać się tutaj można albo poprzez
Pramorze, albo przez „Wrota
Pohjoli”.
W
dalekiej przyszłości powstanie do tej Krainy Most z obalonego
Drzewa Kosmicznego.
(patrz
dalej)
O tę Krainę rywalizować będzie wielu Bogów, na czele z Wielką
Boginią.
W centrum Ziemi Demiurgowie „umieszczają”
ów wspominany już wcześniej „Niebieski Kamień”, czyli część
Skorupy Jaja Kosmicznego (patrz dziura na Wrota Pohjoli), którego
kawałki niezbędne będą jako krzesiwo do Krzesania Ognia. Ten
centralny Niebieski Kamień to „Tron Ziemi” lub „Ołtarz
Ziemi”.
Wielki
Wąż mówi do Wielkiego Kowala (słowa
z mitów):
„Ja i ty jesteśmy obaj we wnętrzu Kamienia. Podziel się ze mną
Światem”. Wówczas Wielki Kowal daje Wielkiemu Wężowi część
krzesiwa, nie wiedząc jeszcze, że w przyszłości spowoduje to
nieobliczalne skutki.
Bibliografia: w
artykule Mitologia: „Wstęp”
Uwaga: Wolno kopiować
i cytować jedynie pod warunkiem podania
źródła
i autora artykułów !