Mitologia:
Archetyp Mitologii Indoeuropejskiej
Część
I. Kosmogonia (Stworzenie Świata) zakończenie
Autor:
Ryszard Maliszewski
Mit o stworzeniu
Kosmosu c. d.
i o rywalizacji
boskich braci o władzę nad nim
oraz posiadanie
Wielkiej Bogini (bóstwa płodności) c.d.:
Mit o Młynie
Kosmicznym:
Od
niepamiętnych czasów człowiek dostrzegał, iż Ziemia po jego
stopami trwa „nieruchomo”, zaś Niebo nad jego głową stale się
„obraca” wokół jednego punktu na Niebie, czyli wokół tzw dla
niego „Gwiazdy Osiowej”, nazywanej dzisiaj przez nas Gwiazdą
Polarną. Wytłumaczeniem tego spostrzeżenia w mitologiach wszelkich
ludów, tak w mitologii indoeuropejskiej, jak i w wywodzącej się z
niej mitologii słowiańskiej, stały się mity: „o wydobyciu Ziemi
z Dna Pramorza” i „o Młynie Kosmicznym”. Pierwszy z nich
zachował się znakomicie w mitologii słowiańskiej, przechodząc do
bajek i podań ludowych, zaś drugi tylko szczątkowo.
10).
Wielka Bogini „zamawia” u Bogów wydobycie z Dna Pramorza
budulca na
rozbudowę Ziemi.
(Drugie „wydobycie Ziemi”)
(Pierwsze pokolenie Bogów)
Gdy
Wielki Wodnik „stworzył” podstawę (wieczne oparcie) dla
Ziemi, do jej rozbudowy przystępują Wielki Kowal i Wielki
Wąż, zachęceni do tego przedsięwzięcia przez Wielką
Boginię. Głównym Demiurgiem staje się Wielki Kowal,
zaś Wielki Wąż, zgodnie ze swoją naturą, służy mu za
Pomocnika (w skrytości, Rywala-Zawistnika). [W mitach, owe
pradawne „Gołębie na Dębie”]
Wg
mitów, z polecenia Wielkiego Kowala Wielki Wąż w postaci Ptaka
(najczęściej Nura)
kilkakrotnie
przynosi z Dna Pramorza budulec (ziemię, piasek, muł),
którym Demiurgowie nadbudowują Dolną Ziemię. Ujawnia się
natura Wielkiego Węża. Co Wielki Kowal zbuduje „dobrego”,
tego przeciwieństwo wykonuje Wielki Wąż. Gdy Kowal stwarza
żyzne doliny, Wąż skaliste dzikie góry, gdy Kowal krystalicznie
czyste rzeki i jeziora, - Wąż grząskie bagna i bezwodne pustynie,
itd., itp.
Od
chwili zbudowania powierzchni Ziemi, Bogowie-Demiurgowie zamieszkują
na niej.
Gdy Wielki Kowal śpi, Wąż próbuje „zepchnąć”
go do Wód Pramorza i w ten sposób pozbyć się rywala. Za każdą
jednak próbą, powoduje tym rozrośnięcie się Ziemi od strony
Wielkiego Kowala, z powodu czego – rezygnuje.
Ziemia
staje się już bardzo duża, a jej powierzchnia jest urozmaicona.
Jest jednak jeszcze bardzo „pusta”. Nad jej powierzchnią góruje
(i stale będzie odtąd górować) szczyt prastarej Góry
Kosmicznej, o którą, jako że dominuje na Ziemi, toczyć będą
Bogowie boje po wieczność.
Wielka Bogini także upatruje je sobie za
swoją siedzibę i „wciela się w Ziemię”, objawiając swoją
nową postać, nową hipostazę, Wielką Boginię Ziemską.
Wlk. Bogini
Ziemska - Ziemia-Skała:
Tylko
początkowo „Ziemska” nosi cechy Ziemi, jako
żywiołu (substancji), jak w mitach np. grecka Gea – Gaja”.
Bardzo szybko uzyskała „osobowość”, stała się „Kimś” i
to Kimś bardzo ważnym, jako Prarodzicielka wszystkiego, z
wyjątkiem Bogów-Demiurgów i Nieba. Grecka opowieść „o
zrodzeniu Uranosa (jako Boga Nieba) przez Gaję” jest
nieporozumieniem (zapomnieniem dawnego mitu), bo pierwotny grecki
Uranos, tak jak hinduski Waruna, był co prawda synem Wielkiej
Bogini, ale występującym w postaci Wielkiego Wodnika, (a
nie „Niebianina”), jednak dla Bogini-Ziemi, był już
tylko partnerem.
Ziemia-Skała staje się więc w mitach
najważniejszą hipostazą Wielkiej Bogini, jako równocześnie
„Ziemska” i „Wodna” (słowiańska „Matka Ziemia
Wilgotna”). Pierwotnie stanowiła jedność z Niebem (jako
męską połową Jaja Kosmicznego), dlatego też zawsze odtąd
będzie Żoną wszystkich Bogów i musi być Matką
wszystkiego (prócz demonów). Jako taka przedstawiana bywa w wielu
postaciach: przede wszystkim Świni-Maciory-Wielkiej Lochy (i
dlatego wiele jej dzieci przyjmuje lub może przyjmować postać
Świni-Dzika). Bywa też Kocicą, Klaczą (Wielka Klacz), Wielką
Krową i Wielką Kozą (np. grecka Almatea). Przede wszystkim
jednak jest w mitach ową Górą-Skałą, wg późniejszych
wyobrażeń „porośniętą drzewami, najczęściej Dębami”, z
Drzewem Kosmicznym (patrz dalej, inny artykuł) na wierzchołku.
W
mitologiach różnych ludów Wielka
Bogini-Ziemia-Skała-Rodzicielka nosi różne imiona. W
słowiańszczyźnie będzie to więc „klasyczna” Peregynia,
Perginia (Przeginia), czyli „Góra pokryta Dąbrową”, (patrz
inny, dalszy artykuł), ale także i „Ziemia Matka
Wilgotna” („Zjemlia Mat' Syraja”, o której już wspominałem).
Jako taka właśnie, albo któraś z postaci
zwierzęcych, Wielka Bogini w innych mitologiach nosi imiona:
bałtycka Żemes Mate (Ziemia Matka), Żemina, Żeminele,
scytyjska Api (?), irańska Gawa Ewodata (Krowa Pierwsza Stworzona,
por. słow. „Gowędo”, Gawiedź” - „Bydło”), Aramaiti (?),
hinduska Mahi (?), Aditi (?), Dewi (?), Sita (?), Prythiwi,
Parwati (?), dardyjska Dżacz, Dżestak (?), tadżycka Markum,
messapijska Dammatura, frygijska Gdan Ma (Ziemia Matka), Agdistis
(?), grecka Gea, Gaja (Ziemia), Demeter (Ziemia Matka), Semele
(Ziemia), anatolijska Perunasz' (Skała), Waszitta, Huwasanna,
italska Tellus Mater (Ziemia Matka), Terra Mater (Ziemia Matka),
Ceres, Magna Terra (Wielka Ziemia), Ops (?), celtycka „Hercynia”
(to samo co słow. Perginia, Rodzicielka Pioruna), Epona (Klacz),
Nahalennia, Anu, Danu, Don (?), germańska „Fairguni” (to samo co
słow. Perginia, Rodzicielka Ognia), Fjorgynn (to samo), Jord, Gerd
(Ziemia), Nerthius, Audumla (? - Krowa)), Maja itp., etruska Uni,
egipska Hathor (Krowa), sumeryjska Ki.
23. Starożytne
przedstawienie Wielkiej Bogini jako „Góry” (Knossos na Krecie,
pieczęć,
kult. minojska, starsza niż 1500 lat p.n.e. ; budynek symbolizuje
świątynię,
osoba w pozie modlitewnej oddająca hołd Bogini, to może
„starający
się o nią Bóg-Demiurg)
(źródło: Bibliografia, Arch. 5.)
W herbarzach szlacheckich, w których wizerunki herbów
rycerskich przeważnie ściśle odzwierciedlają treść dawnych
opowieści mitologicznych, Ziemię i Górę symbolizuje najczęściej
Podkowa, barkiem do góry, zwieńczona zazwyczaj Krzyżem
(symbol Drzewa Kosmicznego). Tylko tak można było w czasach
już chrześcijańskich „zmylić ówczesną cenzurę”. Toteż
wiele herbów nosi Ziemię w postaci Podkowy z krzyżem (Drzewem) w
godle.
23B. Rycerski
herb Lubicz, jeden z najstarszych (źródło:
Wikipedia)
11).
Wielka Bogini namawia Bogów do zbudowania Młyna Kosmicznego.
Wielki Kowal
buduje Młyn Kosmiczny (Początek czasu).
(Pierwsze pokolenie Bogów)
Ponieważ
Ziemia jest jeszcze bardzo jałowa i nie wytwarza niczego
„pożytecznego”, a Niebo jest nieruchome, Bóg-Demiurg Wielki
Kowal, za namową Wielkiej Bogini przystępuje do budowy Młyna
Kosmicznego.
Młyn Kosmiczny:
Młyn
Kosmiczny ma za zadanie wytwarzać na Ziemi wszelakie
„dobra”. Jego Podstawą ma być Góra Kosmiczna (i jej inne
postaci). W mitologii fińskiej Młyn ma konstrukcję Żaren.
Górnym Kamieniem jest tu Niebo, zaś dolnym Ziemia. Osią
Młyna staje się ów „Złoty Słup”, na którym
pierwotnie „przebywał” Wielki Kowal. Górny koniec Osi
Kosmicznej (Gwóźdź) to Gwiazda Polarna na Niebie,
dolny zaś koniec osadzony jest w Górze Kosmicznej i opiera
się na Piaście-Podstawie, noszącej postać i imię Żółw (lub
Żaba) – synonim Dna Podziemia. Ta Piasta to także
wspominany już wyżej „Tron Ziemi”. W tradycyjnych
żarnach „ręcznych” górny kamień napędzany był ruchem
okrężnym obrzeża koła młyńskiego, gdy jednak skonstruowano już
młyn wodny (i wiatrowy), ruch górnemu kamieniowi nadaje odtąd oś,
poruszana przez maszynerię. W podobny sposób zapewne ewoluowało
wyobrażenie Młyna Kosmicznego.
24.
Zasada działania młyna do mielenia ziarna (źródło: Internet,
strona:
W
owym czasie Sklepienie Niebieskie „udekorowane” jest tylko
Gwiazdami (por. owo „Pstre Wieczko” z mitologii fińskiej).
Słońca i Księżyca jeszcze na Niebie nie ma (choć patrz
też zaklęcie Wielkiego Wodnika, więc chyba „są w
planie”). Bogom-Demiurgom nie wystarcza już jednak pierwotne
Niebo (górna Połowa Skorupy Jaja Kosmicznego), zaczynają
więc rywalizować, budując coraz to wyższe poziomy Nieba, bo
zarówno Wielki Kowal, jak jego rywal Wielki Wąż, chcieliby
zasiąść na Niebie wyżej, niż Współdemiurg. Ta rywalizacja
skończy się dopiero po urządzeniu Całego Kosmosu i
„ustaleniu” hierarchii władzy. Tymczasowo jednak Niebo
stanowi integralną część Młyna Kosmicznego.
W
mitologii słowiańskiej mit o Młynie Kosmicznym uległ zapomnieniu. Jego nikłe ślady odnajdujemy tylko w bajce ludowej "O cudownym młynku".
W fińskiej, zapamiętany wyraziście, „przeszedł także do bajek”, jako
opowieść o zbudowaniu, utracie i odzyskaniu młynka Sampo
(Kalevala), zaś w mitologii germańskiej zachował się podobny
mit o Młynie Grotti. W mitologii hinduskiej rolę Młyna
Kosmicznego pełniła tzw „Masielnica Bogów”.
Masielnica Bogów:
Powstała
ona w ten sposób, że Wąż Sesza (hipostaza Wlk. Węża)
wyrwał Górę Mandarę z posad i uczynił z niej Mątewkę,
zaś Wąż Wasuki (inna jego hipostaza) opasał ją pętlą
własnego ciała. Bogowie, ciągnąc Wasukiego na przemian za
głowę i ogon „ku sobie” (w mitologii hinduskiej jest to już
wielu Bogów, ale pierwotnie mógł to być chyba jedynie tylko
Wielki Kowal, Wielki Wodnik i Wielka Bogini), wprawiali
Mątewkę w ruch, a ta, obracając się w „Mlecznym Morzu”,
wytworzyła „wszelakie dobra”, tak jak tworzą się grudki masła
w masielnicy. Mątewkę, tak jak i Oś Młyna Kosmicznego
podpierał Żółw Kurma, Skambha lub Kaśjapa.
25.
Indyjska „Masielnica Bogów” (źródło: Wikipedia)
Jedynym
chyba śladem przetrwania jakiejś pamięci o tym micie w mitologii
słowiańskiej jest zamawianie choroby „wymienia krów”,
zwanej Żółwiem. Ma on siedem głów, po zamówieniu – „wraca
do Ziemi”. I tu i tu bowiem jest mowa o „mleku, żółwiu
i ziemi”, co wskazuje na pokrewieństwo mitów indoeuropejskiej
grupy satemowej (Indoirańczyków, Prasłowian i Prabałtów).
Z chwilą
uruchomienia Młyna Kosmicznego (Masielnicy Bogów) Niebo zaczyna się
obracać wokół Gwiazdy Polarnej i następuje początek czasu.
12).
Wielka Bogini zawłaszcza Młyn Kosmiczny, starając się go ukryć
w
swojej siedzibie (Pohjoli) (Pierwsze pokolenie
Bogów)
Przejściowo Wielkiej Bogini pod postacią
Drapieżnego Ptaka udaje się zawładnąć nowo zbudowanym
Młynem Kosmicznym, którego używania wzbrania Bogom.
W celu zapewnienia sobie przewagi nad męską grupą Bytów Boskich i
zawładnięcia całym Kosmosem Wielka Bogini „wydaje na
świat” (objawia) wszystkie pozostałe swoje hipostazy. W
przyszłości staną się one Matkami przeróżnych Istot Boskich,
Niebiańskich, Ziemskich, Wodnych i Podziemnych. Zupełnie nie
jest istotne, czy proces ten odbywać się będzie „drogą
płciową”, czy nie. Ważne bywa tylko rozmnożenie i objęcie w
posiadanie jak największej liczby Domen-Królestw. Podobnie
zresztą postępować będą Bogowie-Mężczyźni.
Tak
więc Niebem, Ziemią, Podziemiem i Wodą (itp.) mogą kolejno
władać różni Bogowie i Boginie. Wszyscy jednak męscy Bogowie
stają się zawsze małżonkami Wielkiej Bogini i jej różnych
wcieleń. Bogowie Królowie poszczególnych Królestw (Domen) mogą
„w tym celu urodzić się” i być na tronie osadzonymi „z
przeznaczenia”, mogą jednak dane Królestwo zdobyć siłą
(odebrać je innemu Bogu), na podobieństwo zdarzeń politycznych „w
ludzkim społeczeństwie”. Mogą zdobyć Królestwo już
istniejące, mogą je zamienić na inne, czasem nowo powstałe, mogą
wreszcie „żyć bez przydziału”.
Ten
proces jest ścisłym naśladownictwem walki o ładzę w
społeczeństwie ludzkim, które przecież „bogów stworzyło na
swój obraz i podobieństwo”, choć od pradziejów ludzkość
łudzi się, że było odwrotnie. Zgodnie z tymi „potrzebami”
Wielka Bogini, „wcielona już” w Ziemię, wyłania z siebie
dodatkowo pozostałe jeszcze hipostazy, niby odrębne Boginie.
Już na początku czasów ma więc ona cztery hipostazy: Ziemską,
Wodną, Podziemną i Niebiańską. Wg mitologii fińskiej są to
owe „Pannny z Pohjoli”, „cztery cycki” wymienia Wielkiej
Bogini, przedstawianej tu jako Pramacierz w postaci Krowy.
Nawet w katolickim chrześcijaństwie „ludowym” Matka Boska
bywa „Niebiańska”, „Wodna”, „Zielna”, „Drzewna”,
„Zwierzęca” i tp. I takie hipostazy Wielkiej Bogini „w
przyszłości” powstaną.
Wlk. Bogini
Wodna:
W pierwszym pokoleniu Bogów nie występuje ona jeszcze
bardzo wyraziście jako odrębny Boski Byt. W końcu to właśnie
Wielka Bogini była ową „Panną pasącą Pawie na Dnie
Pramorza”. Skoro Ziemia wyłoniła się właśnie z
Pramorza, to pierwotna Ziemska hipostaza Wielkiej Bogini jest
równocześnie Wodną, o czym już było. Dopiero w „następnym
pokoleniu” Bogów nabierze ona bardziej wyrazistych cech, choć
wciąż z Ziemią będzie związana.
Wlk. Bogini
Podziemna – Żmija Nocnica:
Bardzo wcześnie, bo już z chwilą powstania
pierwotnego Kosmosu (Nieba i Ziemi), przez co „pod nimi”
pozostało miejsce na Podziemie, być może „pod wpływem”
Wielkiego Węża jako pierwszego swego małżonka (?)
Wielka Bogini zawłaszcza tę Krainę. Pierwszą władczynią i
„mieszkanką” Podziemia jest właściwie wspominana
już wcześniej pierwotna hipostaza Wielkiej Bogini,
Noc (grecka Nyks), ale ta postać w przyszłości prędko się
„emancypuje” stając się mroczną, ciemną i złowrogą odrębną
Boginią, demonicznym uosobieniem zła, Matką Potworów, Demonów
i Chorób, która ma na imię Żmija Nocnica. Jej inne imię to
„Wietrzyca”. Ma rybi (wężowy?) ogon, potrafi pływać i
latać, - była przecież wcześniej Ptakiem Wodnym. Skoro w Kosmosie
zapanowało już Światło, to Nocnica ukrywa się w Podziemiu, gdzie
światło nie dociera. Będzie jednak w przyszłości często
stamtąd wylatywać i „przysiadywać” na Drzewie Kosmicznym, upatrując ofiar, które
mogłaby porwać do Krainy Śmierci.
W słowiańszczyźnie brak jej odpowiedników
(chyba gdyby jej zdegradowany do demonologii wariant, Latawica. W
bajkach „Matka Smoków”. W mitologii irańskiej jest to Ho-Mamat,
scytyjskiej i greckiej Echidna, greckiej Eris, Delfine, Kampe, Keto,
Lamia i in., hetyckiej Hannahanna, germańskiej Angrboda (?), Hel
, Nanna, italsko-włoskiej bajce Redodesa, cygańskiej
(ind.) Lilyi, akadyjskiej Tiamat, sabejskiej Amamit, semickiej Lilith
(żona węża, jako demon uśmiercała dzieci i mężczyzn, pierwsza
żona Adama, siadała na Drzewie Kosmicznym), fińskiej - Pani
Pohjoli, Wiedźma Pohjoli, Tuoletar (?), Lowiatar (żona wiatru,
matka 9 demonów i chorób). Wlk. Bogini Podziemna utraci swoją
władzę nad Górnym Podziemiem, na rzecz jednej z hipostaz syna
Wielkiego Węża,Węża Ognistego w postaci Odyńca. Jako swoje
Królestwo zachowa jedynie Dolne Podziemie Demonów.
26. Echidna (Bogini Podziemia Demonów) (źródło:
Internet, str.:
26B. Greckie wyobrażenie Eris (okres klasyczny 520
pne) – „ptasie i wężowe” atrybuty
(źródło: Wikipedia)
Wlk. Bogini
Niebiańska – Żmija Dziennica:
Jest najważniejszą w hierarchii Bogów
hipostazą Wielkiej Bogini, - żeński odpowiednik Dnia –
Jasnego Nieba, wspominana już także wcześniej „Dziennica”,
przyszła partnerka i żona pierwotnego Wielkiego Kowala – Dievasa,
odrębna i różna od jego partnerki Ziemi. Niektóre bowiem (w
przyszłości) Byty Boskie, dzieci Wielkiego Kowala, takie jak:
Gwiazdy,
Nimfy Powietrzne, Niebiańscy Żmijowie czy Tęcza, nie mogą
być dziećmi Ziemi.
W słowiańszczyźnie brak tu odpowiedników, chyba że
właśnie bałkańska Dennica-Zorza (choć to raczej drugie
już pokolenie Bogów, ale patrz też dalej w innym artykule: "Perunica" - odpowiedniczka greckiej Hery), najczęściej przedstawiana w postaci
„ludzkiej”, czyli boskiej indyjska Aditi (?), grecka Hemera, Hera
(?), italska Junona (?).
27. Grecka Hera – klasyczny posąg rzymski
(źródło: Wikipedia)
13).
Bogowie odbierają (porywają) Młyn Kosmiczny i umieszczają
go
„we właściwym miejscu”. (Pierwsze pokolenie
Bogów)
W tej sytuacji, ponieważ przeznaczeniem Młyna
Kosmicznego jest służyć wszystkim Bogom i przyszłym Stworzeniom,
Wielki Wodnik (w mitologii fińskiej Vainamojnen) organizuje wyprawę
do Pohjoli w celu porwania (odzyskania) Młyna. Towarzyszą mu:
Wielki Kowal (Ilmarinen) i Wielki Wąż (Joukahainen). Wielki
Wąż „wyrywa Młyn z Korzeniami”, Wielki Kowal go porywa, Wielki
Wodnik „unosi” (w micie fińskim Bogowie płyną z „Młynkiem
Sampo” łodzią). W toku walki o Młyn ze
ścigającą ich Wielką Boginią w postaci Drapieżnego Ptaka
(lub Kruka, por. ze słow. „Konopielki”: „a to Jajo Kruk
wypije...”) – okaleczają ją, zwyciężają i wspólnie
osadzają Młyn Kosmiczny ponownie na Górze Kosmicznej. Odtąd
Młyn ma stanowić wspólną własność i wspólne dobro. Czas
płynie już bez zakłóceń.
28. Walka o odzyskanie Sampo (ilustr. do
„Kalevali”) (inna „czeladź”, tutaj
przedstawiona, służy jedynie jako
„ozdobnik” opowieści) (źródło:
Wikipedia)
Bibliografia: w
artykule Mitologia: „Wstęp”
Uwaga: Wolno kopiować
i cytować jedynie pod warunkiem podania
źródła i autora
artykułów !