Mitologia
– Dziady majowe - Lemuralia
[Ostatnim z wiosennych Świąt
Zmarłych w pogańskich religiach słowiańskich były
Dziady majowe,
ścisły odpowiednik starorzymskich Lemuraliów. Wtedy
to, po raz ostatni przed letnim górowaniem Słońca odwiedzano groby
Zmarłych Przodków, nie tyle
czcząc „dobrych,
przyjaznych Dziadów”, co próbując zabezpieczyć się przed tymi,
którzy z jakichś
względów okazywali się dla żywych członków Rodu wrodzy i mogli
im wiele zaszkodzić. Próbowano temu zapobiec, zanosząc na groby i
rozstaje dróg (gdzie mogły
„włóczyć się”
Upiory i Zjawy) jadło i napitki, i dzieląc się nimi ze Zmarłymi.
Bardzo nikłe są dzisiaj w polskiej obrzędowości ludowej ślady
tego święta. Odnaleźć jego echa możemy w bajaniach ludowych i
literaturze romantycznej, np. w balladzie Adama Mickiewicza „To lubię” i tej
podobnych]
O
tychże posiadających zdecydowanie apotropeiczny charakter obrzędach
tak mów „Wikipedia”: „Lemuralia
(Lemuria) – święto obchodzone 9,
11 i 13
maja w starożytnym
Rzymie ku czci Lemurów,
złych duchów zmarłych.
W czasie lemuraliów wszystkie świątynie były zamknięte i
obowiązywał zakaz zawierania małżeństw. Ojciec rodziny
specjalnymi obrzędami magicznymi musiał chronić swój dom podczas
tego nocnego święta.Pater familias wstawał o północy i boso chodził po wszystkich pomieszczeniach domu, odpędzając duchy. Po czym mył ręce w wodzie źródlanej i wkładał do ust czarny bób, który następnie rozrzucał po całym domu, nie oglądając się za siebie. Wymawiał przy tym dziewięciokrotnie zaklęcie, po czym ponownie obmywał się wodą i zaczynał bić w miedzianą miednicę z całych sił, prosząc aby duchy opuściły jego dom.”
[W obyczajowości polskiej (i nie tylko) zazwyczaj unika się w maju zawierania małżeństw
(co wyraża się w łacińskim przysłowiu „ Mense Maio malae nubent „), czy polskim: „ślub majowy – grób gotowy”, czy też„w maju ślub – szybki grób”. choć zwyczaj ów i jego geneza bywają już najczęściej zapomniane.]
1. Rzymskie Lemuralia (źródło: Internet, str.:
http://www.pecsorokseg.hu/pecsorokseg_program/Lemuralia
2. Ilustracja do
ballady „To lubię” A. Mickiewicza (źródło:
Internet, str.:
2B. Oraz „Dziady” i
„Upiór” (t.s. autora) (źródło:
Internet, str.:
Wg Kalendarium Świąt
Rzymskich w następnych dniach maja: „14-15
maja
przeprowadzano obrzędy Argei. Ceremoniał miał
miejsce w dniach 16 i 17 marca oraz 14 i 15 maja. W czasach Augusta
cel tych obrzędów był niejasny nawet dla samych Rzymian. W maju
odbywała się procesja kapłanów pontyfików, westalek i pretorów
wokół cyrku, która przechodziła przez 27 stacji (sacella lub
sacraria), gdzie na każdej z nich zabierano ze sobą figurę ludzką
wykonaną z trzciny i słomy. Po tym jak wszystkie stacje zostały
zaliczone procesja udawała się do Pons Sublicius, najstarszego
znanego mostu w Rzymie, gdzie zebrane kukły były wrzucane do
Tybru. Według Owidiusza rytuał ten ustanowiono, jako formę
przypodobania się Saturnowi. Nie znamy jednak dokładnego powodu
powstania ceremonii.
[Obrzęd ten nieco
przypomina nasze słowiańskie „topienie Marzanny”, ale czy
zachodzi tutaj jakiś związek – nie wiadomo.] W Starożytnym
Rzymie obchodzono także w maju Święto Boga Podziemia Zmarłych
Veiovisa („21
maja obchody ku czci boga podziemi i śmierci Veiovisa
(Święto
Veiovisa), kiedy to w
dniu obchodów Rex
Sacrorum składał w ofierze barana
w Regia, prosząc
boga o
przychylność oraz ochronę przed złem i śmiercią. Nazwa
święta pochodzi od pytania, które przed złożeniem ofiary zadawał
zebranym kapłan: „Agone?”, czyli „czy mam uśmiercić?”)
oraz odprawiano późniejsze obrzędy ku czci Bogini Zbiorów
Ceres (święto
Ambarvalia).
3. Rzymskie Agonalia (źródło:
Internet, str.:
4. Mozaika rzymska przedst. obchody
święta ku czci Ceres (źródło:
Internet, str.:
Na „styku” wiosny i lata, do
słowiańskich świąt pogańsko-ludowych zaliczyć można także
nasze słynne „Zielone Świątki” w obrzędowości których
rywalizują ze sobą wątki Ognia. Wody i Obfitości Przyrody, ale te
przynależą już raczej do mitycznego teatru zdarzeń, zwanego
starożytnym „Stadem” (Wesele
Boga Nieba Swaroga z Boginią Ziemi) i jako takie, omawiane będą
później.
5. Polskie „Zielone
Świątki” (źródło:
Internet, str.:
Bibliografia:
W/w strony internetowe
Uwaga: Wolno kopiować
i cytować jedynie pod warunkiem podania
źródła i autora
artykułów !