czwartek, 4 stycznia 2018

Drobne rycerstwo średniowieczne

2. Maliszewscy herbu Ślepowron-Gryf z Maliszewy:

[Niniejszy cykl artykułów omawiać ma w założeniu
przede wszystkim rycerskie rodziny małopolskie,
jednak wyjątkowo i wybiórczo przytaczam w nim niekiedy
historię niektórych innych rodzin (np. własnej).
Zasadniczo, obejmować ma on pod względem
chronologicznym czasy do XVI wieku.
Informacje „nowsze” dotyczą jedynie terytorialnego
rozprzestrzenienia się opisywanych rodzin.]


1. Pochodzenie i występowanie


We wszystkich,dostępnych mi źródłach, nazwisko Maliszewski występuje zamiennie z formą Maleszewski, a nawet Maleszowski, choć często wymienione formy traktowane są jako nazwiska odrębne. Na ten temat różni autorzy, w różnych czasach, różnie się wypowiadali, jednak najwyższy „w tej materii” autorytet , Włodzimierz Dworzaczek wyraźnie stwierdza, że forma „Maliszewski” jest formą najwcześniejszą.
Wywodzi się ona bowiem pośrednio od zdrobniałej formy staropolskiego imienia Małosław,
brzmiącej „Malisza”. Od tej formy imienia Małosław pochodzi szereg nazw miejscowości, jak np.:
Maliszew, Maliszewa, Maliszewo itp., a także niektóre nazwiska, jak np. Malisz. Na podobnej zasadzie utworzone było np. nazwisko Małysz, od innego zdrobnienia imienia Małosław, choć mogło też być przydomkiem od przymiotnika „mały”. Dopiero od nazw wymienionych wyżej miejscowości mogło bezpośrednio wywodzić się nazwisko typu przymiotnikowo-dzierżawczego – Maliszewski.

Odbywało się to zatem według schematu : w zamierzchłej przeszłości ktoś, noszący imię Małosław, zdrobniale Malisza, posiadał np. wieś Maliszewa, gródek Maliszew, czy miejscowość
nazwaną Maliszewo. Tenże, niekoniecznie musiał być zwany Maliszą z Maliszewa, choć było to
nawet możliwe. Jednak późniejszy właściciel Maliszewa, niezależnie od tego, czy był w ogóle
spokrewniony ze wspomnianym Maliszą, według ustalonych już od średniowiecza zasad, stał się
np. Jakubem, czy też Pawłem z Maliszewa, czyli Maliszewskim. Na podobnej zasadzie, od nazwy miejcowej Maliszów, Maliszowa, czy Maleszowa mogło powstać nazwisko Maliszowski lub Maleszowski, choć zjawisko to uwidacznia się na bardzo małą skalę.

Jak bowiem wyszczególnia słownik Kazimierza Rymuta, według danych z lat 90-tych ub. wieku,
nazwisko Maleszowski nie występuje obecnie w Polsce wcale, zaś Maliszowskich jest tylko 12
osób (nawet więc nie wiadomo, czy zniekształcenie to nazwiska, czy odrębne nazwisko).
Natomiast osób o nazwisku Maleszewski żyło wówczas w Polsce 1.057, w czym najwięcej
w łomżyńskiem (367), warszawskiem (232) i białostockiem (137).

Osób zaś noszących nazwisko Maliszewski występowało aż 9.935, w tym najwięcej w warszaw-
skiem (1.812), białostockiem (631), radomskiem (407), łomżyńskiem (323) i łódzkiem (176),gdań-
skiem (524), bydgoskiem (410), olsztyńskiem (443). Dla porównania, w krakowskiem było ich 115 osób. Te dane są więc potwierdzeniem poglądu Dworzaczka o pierwotności formy nazwiska Maliszewski i określają teren rozsiedlenia się rodzin o tym nazwisku , ogólnie na Mazowszu i Podlasiu, oraz w półn.-wschodniej Polsce. [9]

Najprawdopodobniej więc, obie omawiane formy nazwiska mogą mieć analogiczne pochodzenie,
choć gniazd rodzin Maliszewskich/Maleszewskich było kilka, różnymi także posługiwały się one
herbami. Stąd wniosek, że w każdym z tych gniazd nazwisko to mogło powstać niezależnie, a
rodziny z różnych gniazd nie musiały być spokrewnione ze sobą.

Na temat zagadnienia związków i różnic pomiędzy rodzinami Maleszewskich i Maliszewskich (jak się okazuje, forma nazwiska Maleszowski jest tylko oboczną postacią nazwiska Maliszewski i powinna być wymieniana przy herbie Gryf) zupełnie jasno wypowiada się wybitny autorytet w dziedzinie genealogii Włodzimierz Dworzaczek.

Pisze on w swoich „Tekach”: „Maleszewscy, Maliszewscy, różni. Było niewątpliwie kilka rodzin tego nazwiska, wiodący się z różnych gniazd. Więc z Maliszewa w powiecie lipnowskim ziemi dobrzyńskiej, z Maliszewa powiatu bielskiego woj. płockiego, z Maliszewa Perkusów i Maliszewa Łynków powiatu zambrowskiego ziemi łomżyńskiej woj. mazowieckiego, z Maleszewa (Maliszewy) Nowego i Starego powiatu drohickiego woj. Podlaskiego.

Z ziemi dobrzyńskiej wyszli Godziembowie (czy tylko ?), ale niektórzy ich imiennicy z Mazowsza
i Podlasia poczęli również z czasem uważać się za Godzembów, chociaż z pewnością nimi nie byli.
Twierdzenie Uruskiego, iż Maliszewscy z ziemi dobrzyńskiej, osiedlając się na Mazowszu i Podlasiu zakładali tam osady o nazwie swego gniazda, jest bajką tak oczywistą, że nie warto się nią zajmować.
Poprawna forma nazwiska brzmieć powinnaby Maliszewski, wyłącznie taka używana była (....) Dopiero z czasem podlegała przekształceniu na formę Maleszewski.”. [*]


2. Możliwe gniazda rodzin Mali(e)szewskich

Opierając się na dwóch źródłach, niezastąpionym Słowniku Geograficznym Królestwa Polskiego pod red. Chlebowskiego i Sulimierskiego, oraz Urzędowym Wykazie Miejscowości Polski, można wyszczególnić wszystkie miejscowości w Polsce, które mogły być gniazdami rodzinnymi rodzin omawianych nazwisk.
I tak, w różnych regionach Polski istniały lub istnieją : [5]
    1. Maliszew (Maliszów) – wieś i kolonia, powiat radomski , gmina Gębarzew, parafia Kowadla,odl. 9 wiorst od Radomia. Dziedzictwo Jana Łabęcia, folwark i łany kmiece.
(obecnie Maliszowa, gmina Kowadla),


2. Maliszew – wieś, gmina Mińsk Mazowiecki,

    3. Maliszewa (Maleszewa) Stara i Nowa – wieś w powiecie sokołowskim, gmina Dębe
    Nowe, parafia Kosów. Gniazdo Maliszewskich-Maleszewskich herbu Gryf z Podlasia,

4. Maliszewo Perkusy i Łynki – (również jeziorko Maliszewskie) wieś w powiecie łomżyń-
skim, gmina Chlebiotki, parafia Zawady. Gniazdo Maleszewskich herbu Godzięba, według Glogera.
    (obecnie gmina Zawady),


5. Maliszewo – wieś i folwark nad rzeką Mień, powiat lipnowski, gmina Bobrowniki, parafia Lipno, 6 wiorst od Lipna. Gniazdo Maliszewskich herbu Godzięba,
    (obecnie gmina Lipno), [patrz przypis [**]]


5a. Maleszewo – (obok poprzedniego) wieś, powiat lipnowski, gmina Bobrowniki, parafia
Kikoł, 6 wiorst od Lipna. Prawdopodobnie gniazdo Maleszewskich herbu Godzięba. Na-
zywali się też Maliszewscy i Maliszowscy. Prawdopodobnie wyszli z jednego domu z
Maliszewskimi,


6. Maliszewo i Maliszewko – wieś, powiat płocki, gmina Drobin, parafia Rogotwórsk,
30 wiorst od Płocka. Karol Dobrzeniecki podaje tych Maliszewskich jako herbu Jastrzębiec.
(obecnie Maliszewko, gmina Drobin). Inne, poza granicami Polski i blisko brzmiące –
pominięto.

Jak się więc okazuje, pomimo istnienia w Polsce dosyć wielu miejscowości, które, sądząc z nazwy,
mogłyby stać się gniazdami rodowymi rodzin o nazwisku Maliszewski-Maleszewski, gniazd tych
powstało zaledwie cztery, i to najprawdopodobniej należących do dwu tylko rodzin : Maliszewskich herbu Ślepowron (Gryf) z Podlasia i Maliszewskich herbu Godzięba z ziemi dobrzyńskiej, i z Mazowsza. Udowodniono bowiem, że formy Maliszewski i Maleszewski są oboczne, zaś forma Maleszowski jest oboczna do formy Maleszewski (wzmianka Dobrzenieckiego o Maliszewskich herbu Jastrzębiec z bielskiego w płockiem to chyba nieporozumienie (?) ; inni heraldycy wiadomości takiej nie potwierdzają, - ale patrz również Dworzaczek ). O mocno znamienitej i zamożnej rodzinie Maliszewskich herbu Godzięba z ziemi dobrzyńskiej, której w żadnym wypadku nie można uznawać za „drobnorycerską” - wspominam tylko w przypisie. Tutaj pozostaje nam do omówienia jedynie drobno rycerska rodzina Maliszewskich-Maleszewskich herbu Ślepowron-Gryf z Maliszewy na Podlasiu.


                                                               *****
    Należy podkreślić już we wstępie do niniejszego rozdziału, że wymieniona rodzina, najprawdopodobniej nie wywodziła się stricte z rodu Gryfów polskich o przydomku Świeboda, bo ze Ślepowronem wiązać ją śmielej by można, lecz i na to brak wystarczających dowodów. Trudno nawet precyzyjnie stwierdzić od kiedy dokładnie Maliszewscy-Maleszewscy podlascy zaczęli pieczętować się Gryfem, skoro nawet jeszcze w XVII wieku niektórzy z nich mienili się być Ślepowronami (patrz niżej), a nawet Godziębami (zupełnie już nieprawidłowo). [6]

Już w samym, zamieszczonym wyżej wykazie zawarte są informacje identyfikujące niektóre z rodzin noszących omawiane tutaj nazwiska. Bliższych, bardziej szczegółowych wiadomości na ten temat poszukać należy w innych źródłach.

Internetowy serwis „Tropami Przodków”, „ Śladami tajemnic Ziemi sokołowskiej” o Maleszewskich vel Maliszewskich z Podlasia pieczętujących się herbem Gryf podaje : [12]

„Rodzina ta pochodzi z Maliszewy położonej opodal Kosowa Lackiego zwanej dawniej Maleszewą, a ich faktycznym herbem był zaś klejnot szlachecki zwany Ślepowronem.
Pojawienie się dwóch, acz podobnych, to jednak nieco innych nazwisk, powstało w wyniku
modyfikacjii nazwy ich gniazda rodowego. Część współrodowców pozostała przy starszej,
oryginalnej pisowni Maleszewa – Maleszewscy (jednak patrz wyżej, Dworzaczek), pozostali dopasowali ją do nowej (???) Maliszewa -Maliszewscy. Nie należy też wykluczać,że wielu ze współcześnie zamieszkujących Ziemię sokołowską Maleszewskich vel Maliszewskich to potomkowie mazowieckiego rodu pochodzącego korzeniami z Maleszewy w Ziemi łomżyńskiej, również herbu Godzięba. (???)

Nasi Maliszewscy-Maleszewscy (......) przez dawniejszych heraldyków i genealogów zaliczani są do rodu szlacheckiego posługującego się niegdyś herbem Gryf, choć zamieszanie herbowe jest u nich ewidentne, a ich osiemnastowieczni przedstawiciele używali także klejnotów Ślepowron i wspomnianej Godzięby (jest to bardzo istotne dla naszych tu rozważań).

Najstarsze wzmianki źródłowe o podlaskich Maleszewskich pochodzą z XV wieku.
Jako pierwszy znany źródłowo przedstawiciel pojawia się w dokumentach kancelarii sądu
ziemskiego drohickiego w 1473 r. rycerz Piotr Czermak z Maleszewy (de Malesza).
To on odsprzedał w 1483 roku czwartą część rozległych dóbr Maleszewa (Maliszewa) braciom Mikołajowi, Marcinowi, Stanisławowi, Adamowi, Janowi i Andrzejowi.
Oprócz tych przedstawicieli rodu w dokumentach pojawiają się również Paweł de Maleszewo
(1478), Biernat de Malesza (1481) i Piotr Wronek z Jakubem i Maciejem (.......)

Kolejne wiadomości o tym rodzie podaje w swoim herbarzu Uruski, głównie dotyczą one XVIII i pocz. XIX w., choć kilka z nich jest wcześniejszych, tj. z końca XVI i XVII w.
O tych ostatnich wiemy dzięki dokumentom, w których przedstawiciele dwóch rodzin Maleszewskich z Maleszewy zmuszonych było do udokumentowania swojego pochodzenia szlacheckiego,są one o tyle ważne, że dowiadujemy się z nich o pierwotnym i chyba właściwym Maleszewskim (Maliszewskim) z Podlasia herbie. (......)

Uruski na tej podstawie wysnuł wniosek, że Maliszewscy-Maleszewscy zamieszkali na Podlasiu i piszący się z Maleszewy Starej i Nowej są herbu Ślepowron i, że ich potomkowie legitymujący się później w Galicji i Królestwie, przez nieświadomość mylnie podawali przynależność do herbów Godzięba i Gryf. I rzeczywiście, większość Maleszewskich tymi dwoma ostatnimi herbami się posługiwała, zwłaszcza klejnotem Gryf.”(co dotyczy także i Maliszewskich).
Większość heraldyków, albo utożsamia obie te formy nazwiska, uważając je za oboczności, albo wymienia przede wszystkim Maliszewskich herbu Godzięba.

1. Herb Ślepowron (źródło przyp. [12])


2. Wizerunek herbu Gryf (źródło: jw. i Wikipedia)


3. Herb i zawołanie

W ogóle trudno jest terytorialnie wiązać herb i ród polskich Gryfitów-Świebodów (w odróżnieniu od Gryfitów pomorskich, czyli pomorskich książąt) z terenami Polski północno-wschodniej, gdyż pierwotnie ród ten wiódł swoje korzenie z ziem południowo-zachodniej Polski (dopiero później rozprzestrzenił swój zasięg jako ród heraldyczny na północno-wschodnie ziemie, na Mazowsze, Podlasie, Litwę i Ruś, oraz na ziemie Wielkopolski, zapewne ze Śląska).

Gryfici śląsko-małopolscy byli w historii znani najwcześniej.
Najstarsze znane średniowieczne pieczęcie z tym herbem kładli np.: 1234 – Zbrosław, kasztelan opolski ; 1239 – Sąd Dobiesławowicz, kasztelan wojnicki ; 1366 – Pełka, sędzia ziemski sandomierski, czy 1369 Jaksa, starosta sieradzki i Wilczek, podsędek ziemski sandomierski.

Herb znajduje się w Klejnotach Długoszowych, Herbarzu Złotego Runa i sztokholmskim Codex Berghammar, a także jego wizerunek widnieje na epitafium Wierzbięty z Branic z 1425 roku (obecnie w Muzeum Narodowym w Krakowie).

Jan Długosz w Insignia podaje o nim: „...z Danii się wywodzący ; najprzedniejsi tej rodziny – jak wiadomo – wsławili się fundacjami klasztorów i legatami, dla nich”. Inni heraldycy próbowali go wywodzić nawet z Dacji, zaś powstać miał rzekomo nawet już w latach 600-960.

Jest wiele odmian tego herbu, jak też i sporo rodzin herbów własnych, herb Gryf ma za podstawę lub jako element. Najbardziej klasyczny opis podaje: „ W polu czerwonym gryf srebrny, wspięty w lewo. Dziób i pazury mają być złote. W klejnocie nad hełmem w koronie pół takiego samego gryfa w lewo, bez łap, z trąbą złotą.” (S. Górzyński, J. Kochanowski) [6]

Inne używane zamiennie nazwy herbu to Świeboda, Swoboda i Jaxa (Jaksa), a to, być może, od najpierwotniej wyodrębnionego rodu polskich Gryfitów – Jaxów (Jaksów), którzy to podobno ród swój wieść mieli z duńskich, normańskich kunningów (książąt), czy też z Serbii w zachodnich ziemiach słowiańskich (Kopanica?). Nazwa Świeboda i Swoboda używane były również jako zawołanie, to jest okrzyk, którym współrodowcy zwoływali się na polu bitwy.

Pierwszy z wyżej wymienionych, jako właściwy pierwotnie dla rodu podlaskich Maliszewskich-Maleszewskich, aczkolwiek rzadko przez nich raczej używany herb polski, czyli Ślepowron, ma typowo „południowopolskie” pochodzenie, a przez wielu heraldyków uznawany jest za „mariaż” herbów Pobóg i Korwin. Inni heraldycy uważają jednak herb Ślepowron za pierwotniejszy od Korwina, bo podkreślają, że niektóre rodziny posługujące się jeszcze w XV wieku Ślepowronem (np. Buynowscy, Kochanowscy, Krukowscy), dopiero później przyjęły za godło Korwina. Nie był jednak Ślepowron szeroko znany i nie pojawił się w bitwie grunwaldzkiej, choć najstarsza znana nam dziś pieczęć średniowieczna pochodzi z 1352 roku, a użył jej wtedy Jan, wojewoda sandomierski. [6]

I tenże herb posiada bardzo wiele odmian, co może świadczyć o jego starożytności. Niektórzy heraldycy datują jego powstanie nawet na wiek XIII, czasy Konrada Mazowieckiego. Chrzanowski utrzymuje, że Ślepowron przyniesiony został do Polski z Węgier przez Korwinów, jednak ten słabo popierany pogląd, oparty na legendzie herbowej herbu Korwin, podawanej za Niesieckim, w świetle tego, co powiedziano wyżej – jest nie do obronienia. Najrozsądniej byłoby przyjąć „polską starożytność” tego herbu, popartą innymi, starożytnymi jego nazwami.
Herb znajduje się w Klejnotach Długoszowych i w Herbarzyku Ambrożego. Spotykamy go też np. na monstrancji późnogotyckiej w kościele parafialnym w Więcławicach.

Górzyński i Kochanowski podają jego opis: „W polu błękitnym podkowa srebrna z takimże zaćwieczonym krzyżem kawalerskim, na którym Ślepowron czarny z pierścieniem złotym w dziobie. W klejnocie nad hełmem w koronie taki sam kruk z pierścieniem”. [6]
Inne, używane zamiennie nazwy herbu, to: Bujny, Milan, Pęszno, Ślepy Wron i Korwin, a także Wawrzęta - wszystkie wymienione słowa mocno starożytne. Szczególnie to ostatnie, będące jak i poprzednie chyba, równocześnie zawołaniem herbowym, używane było przez niektóre gałązki rodziny Maliszewskich-Maleszewskich z Podlasia. O legendach herbowych wymienionych tu herbów nie będziemy jednak przytaczać dokładnych informacji, gdyż łatwo je odnaleźć w herbarzach. Jeżeli się rozchodzi o herb, najbardziej właściwy rycerskiej rodzinie Maliszewskich-Maleszewskich, to godło i klejnot Ślepowronów stanowi (niezbyt wierną co prawda) ilustrację znanej nam legendy o początkach tego herbu, z tym jednakowoż zastrzeżeniem, że nawiązuje raczej do nazwy Korwin. Kacper Niesiecki podaje legendę, jakoby niegdyś Valerius, sławny wojownik rzymski, uczestniczący w wyprawie wodza rzymskiego Kamillusa przeciwko Frankom, stoczył pojedynek z jednym z wrogów, odznaczającym się siłą, wzrostem i dzielnością. W czasie walki niespodziewanie nadleciał kruk, który siadłszy na szyszaku Valeriusa, dopomógł mu do zwycięstwa, atakując przeciwnika dziobem, skrzydłami i szponami. Od tego czasu Valeriusa nazwano Korwinem (Corvus – kruk). (Chrzanowski)

Gdy wgłębić się w tematykę mitologii słowiańskiej (jak to udowadniają Marek Cetwiński i Marek Derwich – zarówno legendy ludowe, jak i powstałe z nich często legendy herbowe, są odzwierciedleniem dawnych mitów pogańskich), można dostrzec wyraźnie wiele związków, łączących różne legendy herbowe, w tym również legendy herbów Ślepowron i Gryf. [13]

Autorzy legend o początkach herbów Gryf i Ślepowron zrobili wiele, aby czytelnik uwierzył w historyczność podanych opowieści, umiejscawiając akcję w czasach rzeczywistych, bo choć wymieniane tutaj osoby były w zasadzie legendarne, - za życia Niesieckiego – uważane były za osoby historyczne.

Motywy walki i podziału sukcesji są w heraldyce bardzo częste. Szczególnie dotyczy to motywu pojedynku toczonego przeciwko sobie przez dwu rywali (często braci), podczas którego jakieś siły zewnętrzne przychodzą jednemu z nich z pomocą, a są to najczęściej pomocnicy blisko związani z otrzymującym pomoc, to znaczy „bliscy mu naturą”. Tacy, którzy z racji „wspólnych interesów” z otrzymującym pomoc, gotowi są nawet na podważenie praw rywala do sukcesji, a więc podważania prawa sprawiedliwego dziedziczenia. Tutaj takim „pomocnikiem” np. jest kruk.

W legendach walka pomiędzy rywalami toczy się zawsze „o coś”: „o łupy, władzę, ziemię, wodę, bydło, kobietę” … I często toczy się ona „w lesie lub pod wielkim drzewem”.
Pomocnikiem okazuje się np.: „istota o konotacjach chtonicznych” - dla tzw „czarnego charakteru”, bohatera „negatywnego”, zaś „istota o proweniencji niebiańskiej” - dla tzw „białego charakteru”, czyli bohatera „pozytywnego”. Zważyć tu jednak należy, że w myśl zasady „punkt widzenia zależy od punktu siedzenia” - bohaterzy pozytywni i negatywni występują zamiennie !!!

Zjawisko tego rodzaju „dyferencji etycznej” występuje np. w różnych religiach. I tutaj właśnie dochodzimy do sedna sprawy. Jak się okazuje, opowieści te wywodzą się w prostej linii z niezmiernie starożytnego mitu ogólnoświatowego, traktującego o obaleniu tzw. „ Drzewa kosmicznego” podczas tzw. „ Pojedynku kosmogonicznego”, prowadzonego przez Boga nieba, gwaranta i obrońcy istniejącego porządku (Kosmosu), przeciw Wężowi, reprezentantowi sił chaosu i destrukcji, który próbował zdobyć władzę nad Kosmosem, używając Drzewa jako mostu do nieba. We wszystkich mitach indoeuropejskich, owym Bogiem nieba był Gromowładca, zaś jego przeciwnikiem Bóg Krainy Zmarłych, któremu obalenie Drzewa zamiar ten udaremniło.

I tak np., „z punktu widzenia” Gromowładcy, właśnie on jest bohaterem pozytywnym i udaje mu się zawsze zwyciężyć chtonicznego Boga Podziemi w dorocznej walce, i to np. odzwierciedla legenda herbowa herbu Godzięba, - jednak „z punktu widzenia” Węża (i analogicznego z nim np.: Dzika, Niedźwiedzia, Wilka, Smoka, czy Gryfa), pozytywnym bohaterem ma być też właśnie on (zaś Gromowładca uzurpatorem) i dlatego też Wąż-Smok-Gryf ma pełne prawo do corocznego podejmowania próby zawładnięcia Kosmosem, bo choć uosabia chtoniczne siły chaosu i jest Panem Krainy Zmarłych, jest także jednak uprawnionym do sukcesji bratem Gromowładcy, a obaj synami Boga Stwórcy pierwotnej postaci Kosmosu, sprzed podziału sukcesji na dwie domeny: Górę-Niebo i Dół-Podziemie. Być może więc, nawet zawołanie herbu Gryf – „Świeboda, Swoboda”, odzwierciedla dążenie Boga Podziemi (wg mitologii słowiańskiej – Welesa) do wyrwania się spod dominacji brata – Gromowładcy-Peruna.
Jak się więc okazuje, większość polskich herbów i legend heraldycznych ma swoje korzenie w dawnych mitach. W średniowieczu, gdy żywe jeszcze wśród ludu było wspomnienie dawnej, pogańskiej religii, której relikty schroniły się do baśni i legend, opowieści te powtarzano widocznie w sposób „zakamuflowany”, z obawy przed represjami kleru chrześcijańskiego. Po wiekach, zupełnie już zatarły się te wspomnienia i poczęto wymyślać dla legend heraldycznych pseudohistoryczną oprawę. Tak więc z Gromowładcy uczyniono np. komesa Godziębę, zaś z jego przeciwnika – np. Gryfa. Analogicznie postępowano z innymi legendami ; „uhistoryczniano” je.

W ogóle większość starożytnych herbów, jak to wykazują Cetwiński i Derwich, posiada
genetyczne związki, zarówno ze sobą nawzajem, jak i z dawnymi mitami kosmogonicznymi.
Przeginia np. to nazwa herbu. Przeginia to także las dębowy, a dąb był drzewem Gromowładcy.
Widnieje na tym herbie miecz – symbol Gromowładcy. Jest też i ognisty smok, a więc postać
przeciwnika Gromowładcy, analogiczna do Gryfa. Podkowa – to ta sama Góra zalesiona-Przeginia, będąca również symbolem Bogini matki obu braci, zaś Drzewo, także ich „wspólnej” kobiety. [13]

Tak więc, jak „patronem” rodu Godziębów był dawny, mityczny Gromowładca, a rodu Jelitów – Władca podziemia zmarłych (jak to sugeruje jego znak, trzy włócznie pod Drzewem), tak też i „patronem” rodu Gryfitów jest tenże sam Bóg podziemi – Weles-Gryf. Odpowiednikiem Gryfa jest w legendzie herbów Korwin-Ślepowron, także i ów Kruk, walczący z dominującym w zasadzie przeciwnikiem. W herbie Korwin siedzi Kruk na pniaku drzewa (odpowiedniku Drzewa kosmicznego), w herbie Ślepowron – na podkowie z trójramiennym zasadniczo krzyżem, co obrazuje: podkowa – Górę kosmiczną, zaś krzyż – Drzewo kosmiczne, z pniem i trzema wierzchołkami, podobnie jak w herbie Godzięba (!!!). W mitologiach indoeuropejskich kruk ma zawsze powiązania z mrokiem, podziemiem, krainą zmarłych. Trzymany przez Kruka w dziobie pierścień posiada dwa mityczne, symboliczne znaczenia. Uosabia z jednej strony Kosmos, ale też jest symbolem kobiety (Bogini „z Drzewa”), o którą walczą także dwaj antagoniści.

Wszystkie więc niemal herby mają te same korzenie – mit o pojedynku kosmogonicznym. Podobne nawiązania mają także i inne polskie herby, choćby np. herb Świnka (świńska głowa to głowa boga Welesa-Dzika), czy herb Zerwikaptur (trzy czarne kozie głowy to trzy głowy boga Welesa, ścięte przez Peruna).

Tak więc wszystkie rodziny Maliszewskich w Polsce – mają „patronów” z mitologii pogańskiej: a więc Godziębowie – Gromowładcę-Peruna, zaś Ślepowronowie i Gryfici - Boga podziemi – Welesa !!! Może to spostrzeżenie tłumaczy właśnie pozornie zadziwiający fakt zamiany u rodziny Maliszewskich-Maleszewskich z Podlasia pierwotnie używanego przez nich, rdzennie polskiego herbu Ślepowron na, „bardziej „atrakcyjny”, może modniejszy, bo zachodnioeuropejskiego pochodzenia” herb Gryf ???

Niestety, o początkach historii drugiego z interesujących nas tutaj rodów, Ślepowronów, nie można przytoczyć tak interesujących i dokładnych informacji jak o Gryfitach, a to z tej prostej przyczyny, że w Polsce istnieją tylko dwie miejscowości o nazwie Ślepowrony (które mogłyby sugerować, zarówno nazwę gniazda rodu, jak i tylko miejsce, gdzie tacy rodowcy zamieszkiwali).

Jedna z nich, to Ślepowrony na Mazowszu w płockiem, wymieniane (wg SGKP) już w 1398 roku, zaś druga z nich, bardziej nas tu interesująca, to Ślepowrony, okolica szlachecka (!!! - może to sugerować teren rozrodzonego miejscowo rodu) zlokalizowana w pobliżu ujścia rzeki Nur do Bugu, a więc zupełnie niedaleko od gniazda rodziny Maliszewskich-Maleszewskich herbu Ślepowron – Gryf z ziemi drohickiej na Podlasiu. [5]

Zupełnie jednak możliwe, że kolebki rodu Ślepowronów można upatrywać właśnie w tej pierwszej z wymienionych wsi, Ślepowronach w płońskiem na Mazowszu, bo też i zasiedlanie Podlasia, po wyniszczeniu tutaj plemion bałtyjskich, odbywało się właśnie z tego kierunku. Hipoteza ta tym bardziej może być prawdziwa, że Ślepowrony płońskie są o wiele starsze od podlaskich. Może to ewentualnie świadczyć o tym, że i Maliszewscy podlascy przybyli niegdyś z Mazowsza(patrz wyżej – Maliszewscy z płockiego, uważani przez Dobrzenieckiego za Jastrzębców), niekoniecznie więc słusznie Dworzaczek uważał takąż ewentualność za bzdurę.
Jak by nie było, to właśnie rodzina Maliszewskich okazywała w historii niezwykłą wprost „skłonność” do zamiany herbów.

Tak przedstawia się sprawa w odniesieniu do drugiego z omawianych tutaj herbów, być może właściwego dla rodziny Maliszewskich-Maleszewskich z Podlasia, czyli herbu Ślepowron, który to ród herbowy obejmuje, podobnie jak Gryf, również wiele rodzin. Nawet jednak, jeśli rodzina ta pieczętowała się zrazu herbem Ślepowron, wcale nie oznacza, że należała do „rodowców” owego rodu. Mogła bowiem przyjąć tenże właśnie herb od sąsiednich, innych Ślepowronów znad Nurca i Bugu, wśród których trafiały się lokalne rodziny możnowładcze. Sugestia tego rodzaju mogłaby być tym bardziej logiczna, że, powtarzając za Dobrzenieckim, iż „Maliszewscy z płockiego mogli być herbu Jastrzębiec”, a może to właśnie oni osiedli na Podlasiu, - łatwo było „pomylić” Jastrzębca, szarego ptaka „siedzącego nad podkową z krzyżem”, ze Ślepowronem, czarnym ptakiem „siedzącym na podkowie z krzyżem”. Podobieństwo jest tutaj aż uderzające.
Najbardziej może znane i zasłużone dla Rzeczypospolitej rodziny rodu Ślepowronów to np. Krasińscy, których wspaniały pałac zachował się w Warszawie, z których biskup Franciszek Krasiński (1525-77), podkanclerzy koronny, Michał Hieronim Krasiński (1712-84), marszałek Konfederacji Barskiej, Adam (1714-1800), biskup kamieniecki, czy Zygmunt (1812-58), jeden z największych poetów polskich, autor „Nieboskiej komedii”, oraz Krassowscy, pochodzący właśnie z ziemi bielskiej na Podlasiu, podobnie jak Maliszewscy stąd, charakteryzujący się ewidentnym pomieszaniem początkowego herbu swojego, od Jastrzębca do Ślepowrona. [6]

    3. Źródło dotyczące rodu Krassowskich (Arch. Państw.,przyp. [13])


    4. Pierwotne gniazdo rodziny

Rodzina Maliszewskich herbu Gryf-Ślepowron, jak to już wspomniano wyżej w rozdziale 2 niniejszego artykułu, dotyczącym pochodzenia nazwiska Maliszewski, oraz w rozdziale 3, dotyczącym rodów Gryfitów-Świebodów, oraz Ślepowronów, wywodzi się z tegoż właśnie drugiego rodu rycerskiego, mającego początkowo swoje korzenie na Mazowszu w płońskiem , zaś w ziemi drohicko-sokołowskiej na Podlasiu w ostatecznym efekcie.

Charakterystyczne, że gniazda rodzinne najstarszych rodzin wywodzących się z tego rodu, na
Podlasiu, na przykład Krassowskich z Krasowa (patrz wyżej), wszystkie znajdują się w pobliżu hipotetycznego gniazda rodu podlaskich Ślepowronów (Ślepowrony koło Nura).


4. Lokalizacja wsi Ślepowrony na Podlasiu (źródło: Google Maps)


5. Sąsiedztwo gniazda rodu Ślepowronów i gniazda rodziny Maliszewskich (źródło: j.w.)


Pierwotnym gniazdem rodziny Maliszewskich herbu Gryf-Ślepowron jest wspomniana wyżej wieś Maliszewa-Maleszewa, już w średniowieczu podzielona na dwie części: Starą i Nową Maliszewę. Podział ten nastąpił zapewne wskutek naprawdę dawnego, pierwszego dziedziczenia tej ziemi, być może już po śmierci jej pierwszego (?) właściciela, rycerza „Czermaka” z Maliszewy (de Malesza), albo już za jego życia, gdy braciom: Mikołajowi, Marcinowi, Stanisławowi, Adamowi, Janowi i Andrzejowi (zaprawdę, niemała to była rodzinka !!!) sprzedał czwartą (zaledwie) część rzeczonej Maliszewy w roku 1483, albo nawet jeszcze wcześniej, skoro dalej wymienia się jeszcze innych, równoległych właścicieli. [12]

Tenże wymieniany jest bowiem w aktach sądu ziemskiego drohickiego już w roku 1473, ale obok niego także i Paweł de Maleszewo (rok 1478), Biernat de Malesza (1481) i Piotr Wronek z Jakubem i Maciejem (może też Maliszewscy), oraz inni rycerze, być może należący do innych rodów: Jan Pogorzelski (1474) i Stefan Rytel (1482).
Nie ulega wątpliwości w świetle przytoczonych informacji, że wieś Maliszewo, co najmniej od dwóch pokoleń wcześniejszych, niż wymieniony Czermak Maliszewski, należała już do co najmniej kilku właścicieli, byli więc oni właścicielami tylko cząstkowymi, co jeszcze jaskrawiej uwidaczniać się będzie w następnych wiekach i pokoleniach rodziny. 

 
    6. Lokalizacja Starej i Nowej Maliszewy koło Kosowa Lackiego (źródło: j.w.)
    7. Współczesny krajobraz okolicy Stara Maliszewa (źródło: Internet, strona gminy)



5. Najważniejsze gałęzie rodziny

Z opisanego wyżej gniazda w ziemi drohicko-sokołowskiej rodzina zaczęła rozprzestrzeniać się na inne tereny, w miarę rozradzania się jednak, największa jej część nadal zasiedlała okolicę Maliszewy Starej i Nowej, powodując tym coraz to większe rozdrabnianie majątku rodzinnego. Dość wspomnieć, że w odniesieniu do rodzin „małych”, w wielu przypadkach dochodziło aż do „osiągnięcia” poziomu najuboższej szlachty zagrodowej, a więc tutejsi rycerze sami uprawiali swoją ziemię. Nie ulega wątpliwości, że wielokrotnie reprezentanci tych rodzin, wskutek pauperyzacji zmuszeni byli do szukania sobie dzierżaw, czy urzędów w innych majątkach szlacheckich, a nawet przyjmować służbę u bogatszej szlachty, także i daleko od miejsca pochodzenia. Dla porządku jeszcze raz tutaj wymienię początkowych właścicieli dóbr Maliszewa: [12]

1). Najstarsze zapisy z akt średniowiecznych wymieniają pod datami:
1473, 1474 – Piotr „Czermak” z Maliszewy,
1474 - Piotr „Czermak” i Jan Pogorzelski,
1474 – Maciej, Wojciech, Mikołaj z Maliszewy,
1474 – Mikołaj z Maliszewy,
1475 – Mathias Maliszewski,
1476 – Bernard i Maciej z Maliszewy,
1476 – Bernard Maliszewski,
1478 – Paweł de Maliszewo,
1479 – Mikołaj Maliszewski „dictus Zayacz” (Zając ?),
1479 - Marcin de Maliszewo,
1479 – Bernard Maliszewski, Paweł „Kurzec” (Kurcz ?),
1481 – Biernat (Bernard chyba ?) Malesza,
1481 – Bernard, Marcin de Malisza, Wrzosek Piotr,
1481 – Stanisław, Mikołaj de Malisza,
1482 – Marcin Maliszewski, Stefan Rytel,
1483 – Piotr „Czermak” sprzedał Stanisławowi, Mikołajowi, Marcinowi, Adamowi, Janowi i Andrzejowi braciom rodzonym 1/4 Maliszewy,
1483 – Biernat (Bernard ?) Maliszewski,
1483 – Maciej, Mikołaj, Stanisław, Piotr Wrzosek, Jakub, Marcin, Biernat i (drugi) Marcin Maliszewscy,
Z przyczyny tak wielkiego dalszego rozrodzenia się tejże rodziny, zupełnie niemożliwym staje się wykonanie w sposób szczegółowy jakiejkolwiek rekonstrukcji jej dziejów, z zastosowaniem, choćby tylko ogólnych zasad genealogii (jak to np. jest możliwe jest w odniesieniu do wielu rodzin Maliszewskich herbu Godzięba z Mazowsza).

Tak więc, wyłącznie w celu uprzytomnienia czytelnikowi kroniki, jak wielka była to rzesza spokrewnionych dosyć blisko ze sobą „współrodowców” Maliszewskich-Maleszewskich w obu wymienionych wsiach (i najbliższej okolicy), w odniesieniu do przedziału czasowego XVI-XVII wieku zmuszony jestem przytoczyć jedynie ogólne na ten temat informacje, pochodzące ze spisów.

2). Popis wojskowy, Drohiczyn 1528, Radoszkowice 1567 – : Już wyżej przytoczona była podana przez Jabłonowskiego wzmianka, że na przegląd wojskowy do Drohiczyna w 1528 roku Maliszewscy wystawili trzech konnych rycerzy, ale na podobną paradę w 1567 roku stawiło się już ponad 30-tu właścicieli majątku Maliszewa. Blisko połowa stawiła się na popis pieszo, acz uzbrojona odpowiednio w miecze, kordy i rohatyny. Inni przybyli konno, wśród których na uwagę zasługuje postać Hieronima z Maliszewy, zwanego „Śliwką”, przybyłego konno i w zbroi.

Popis wojskowy 1567 – (szczegółowo):
Maliszewa Nowa (w tym zapewne Maliszewa Stara);

Szczęsny „Mendrek” wysłał syna Macieja na klaczy,
Serafin „Szczęśnik” (syn Szczęsnego ?) wysłał syna Macieja pieszo,
Hieronim syn Stanisława „Mendrek” - klacz,
Tomek syn Szczęsnego – klacz, miecz,
Wojciech syn Matysa „Nych” (może Nich ?) - klacz, miecz,
Hieronim „Śliwka” - koń, zbroja,
Stanisław „Buzia” - klacz, miecz,
Stanisław „Kutaska” wysłał syna Melchera pieszo z mieczem,
Paweł syn Andrzeja „Kukow” - pieszo, rohatyna,
Wojciech „Kijko” - pieszo, miecz,
Maciej syn Marcina – pieszo, rohatyna,
Maciej „Gumowczy” - pieszo, miecz,
Jan „Gumowczyk” - pieszo, miecz,
wdowa po Szczęsnym wysłała sługę pieszo,
Sebastian syn Bartosza „Żupka” - pieszo, kord,
Jan syn Szczęsnego „Mendrek” - pieszo, kord,
Jan syn Stanisława „Mendrkowicz” - klacz, miecz,
Adam syn Wojciecha „Kutaska” - pieszo z mieczem,
Wojciech syn Jana – pieszo, rohatyna,
Bartosz syn Jakuba „Kizkow” - klacz,
Jan syn Jakuba „Kizkow” - pieszo, miecz,
Maciej „Rokitka” - pieszo, miecz,
wdowa po Andrzeju wysłała zięcia – pieszo, rohatyna,
Wojciech „Sadzik” syn Stanisława – pieszo, rohatyna,
Paweł „Kurzec” od żony swojej – pieszo, miecz,
Jan „Jaroszek” wysłał syna Piotra – klacz, miecz,
Andrzej syn Michała – pieszo, miecz,
Wojciech „Tukaszka” wysłał syna Jana pieszo z mieczem,
Stanisław syn Mikołaja – klacz, miecz,
Dominik „Gumowski” wysłał syna Wojciecha na klaczy,
Hieronim syn Marcina – pieszo,
Lenart syn Jana „Żupa” - pieszo, miecz,
Andrzej syn Ambrożego – pieszo,
Krzysztof syn Stanisława „Bytko” - pieszo,
Walenty syn Jakuba „Lubkow” - pieszo,
Maciej syn Stanisława „Mędrkow” - pieszo,
Mikołaj syn Andrzeja wysłał syna Andrzeja pieszo,
Hieronim „Śliwka” - pieszo.

Jak wynika z powyższego zestawienia, większość wymienionych tutaj rycerzy z dóbr Maliszewa była rycerzami bardzo już ubogimi, skoro w przeważającej liczbie przypadków nie stać ich było, ani na konia, ani na porządną, kruszcową broń (zasadniczo myśliwska „rohatyna”, choć mogąca być groźna w walce, była jednak bronią niezmiernie prymitywną ; była to „broń sprzed stuleci”). Uderza ponadto niezmiernie rzadko spotykana u tychże „rycerzyków” zbroja. Charakterystyczne jest, że do wypraw wojskowych używano przede wszystkim klaczy ; widocznie konie, jako silniejsze – zajęte były przeważnie w gospodarstwie. Już więc po połowie XVI wieku okolica Maliszewa Nowa i Stara była bardzo gęsto zasiedlona „rodowcami”.


    8. Piesi rycerze z XV wieku (źródło: Internet, Wikimedia, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Polish_Knights_1333-1434.PNG)


8B. Rohatyna (włócznia myśliwska) (źródło: „Encyklopedia staropolska”, Zygmunt Gloger)


Już wtedy więc, jak to również uwidacznia powyższy spis, notuje się w dokumentach (a więc w użyciu) wielką liczbę dodawanych do imienia i nazwiska przydomków, co nie dziwne, zważywszy, że w okolicy szlacheckiej, gdzie wszyscy mieli to samo nazwisko, a imiona często się powtarzały, używanie przydomków dla bliższego określenia o jaką gałązkę rodziny chodzi, było konieczne. Zjawisko takie spotyka się i dzisiaj na wielu wsiach, również wśród chłopów.

Najwcześniej pojawiającymi się w tej rodzinie przydomkami, wspominanymi przez Jabłonowskiego już w XV wieku są: „Tarasek”, „Rokiczyk”, Śliwka”, a także „Prochera”. Ale to nie koniec, bo znamy jeszcze Maliszewskich „Karczków”, Miziołków”, „Kleszczów”, „Kłyszów”, „Pawełczyków”, „Płaszczyków”, „Pełzaków”, i wyżej wymienionych „Czermaków”, „Zająców”, „Kurczów”, „Mendrków”, „Nychów”, „Kutasków” „Kuków”, „Kijków”, „Gumowczyków”, „Żupków”, „Kizków”, „Rokitków”, „Sadzików”, „Jaroszków”, Tukaszków”, „Bytków”, „Lubków”.

3). Przysięga na wierność Koronie, Drohiczyn 1569:
Szczęsny syn Jana,
Serafin Maliszewski,
Jan syn Hieronima,
Marcin syn Jakuba,
Wojciech syn Stanisława,
Stanisław syn Andrzeja,
Wojciech syn Mikołaja,
Mikołaj syn Wojciecha,
Wojciech syn Mikołaja (?),
Stanisław syn Mikołaja,
Maciej syn Mikołaja,
Stanisław syn Andrzeja (?),
Wojciech …. (?),
za synowca swego... (?) … niemocnego,
Maciej syn Lenarta za synowca swego Andrzeja niemocnego,
Maciej syn Lenarta,
Andrzej syn Lenarta,
Paweł syn Lenarta,
Wojciech syn Dominika,
Hieronim syn Stanisława,
Krzysztof syn Stanisława,
dziedzice z Maliszewy.

Od biedy” można by na podstawie tegoż spisu spróbować ułożyć kilka bardzo prostych „tablic genealogicznych” małych rodzin, zakładając oczywiście, że niektóre imiona i „odojcostwa” się uzupełniają. Nie można jednak w działaniu takim doszukiwać się, ani celu, ani nawet potrzeby, bo czasy to zbyt odległe jeszcze od XVIII wieku, zaś rodzina zbyt licznie rozrodzona, aby mogło to przynieść jakiś efekt (nawet jako hipoteza tylko).

Wspominano już wyżej, że najwcześniej wymienionymi z tegoż drobnorycerskiego rodu Maliszewskimi byli : w 1473 roku Piotr Czermak z Maliszewy, oraz dalej w roku 1478
Paweł de Maliszewa i Biernat de Malisza w 1481. Aleksander Jabłonowski informuje, że w 1528 roku na przegląd wojskowy do Drohiczyna Maliszewscy-Maleszewscy wystawili poczet trzech konnych żołnierzy. W czasie podobnej parady w 1567 roku sporządzono imienną listę jej uczestników. Na liście znalazło się ponad trzydziestu (już) właścicieli, znacznie rozdrobnionego już wówczas majątku Maliszewa-Maleszewa. Blisko połowa stawiła się na popis pieszo, acz uzbrojona dobrze w miecze, kordy i rohatyny. Inni przybyli konno, wśród nich na uwagę zasługuje postać Hieronima z Maliszewy, zwanego „Śliwką”, który przybył konno i w zbroi (po 40 latach rozrodził się więc ten ród znacznie). [12]

Znaczna liczba „tych” Maliszewskich została zapisana pod tekstem przysięgi, jaką składała
podlaska szlachta na wierność Koronie w 1569 roku. (...) Tu znajdujemy np. informacje o Macieju,
Wojciechu, Andrzeju i Pawle synach Lenarta Maliszewskiego, czy o Wojciechu i Sebastianie
synach Dominika Maliszewskiego.

W 1580 roku podatek odprowadzali wraz z tzw cześnikami swoimi, z Maliszewy Starej (Gliny)
i Nowej m. in.: Wojciech Maliszewski przydomku „Rokiczik” – od 5 włók, Serafin także od 5 włók i Maciej Maliszewski przydomku „Tarasek” od 1 włóki. [12]

Podawani przez Uruskiego Mateusz i Tomasz Maliszewscy, naganieni w szlachectwie przez Marka i Kazimierza, braci Maliszewskich, oraz Władysława syna Wojciecha „Kłysz” Maliszewskiego, oczyścili się z zarzutów w 1690 roku na sejmiku szlachty woj. podlaskiego, składając następujące dowody : Jan syn Bartłomieja z Maliszewy Nowej sprzedał 1613 roku w grodzie drohickim część tej wsi, zwanej Kłysowska, Maciejowi, Janowi i Walentemu „Karczek” Maliszewskim. Po Macieju zostało dwóch synów, Jan i Andrzej, który w 1668 roku ustąpił część Maliszewy Stanisławowi synowi Walentego Maliszewskiego i pozostawił syna Piotra, po którym był syn Paweł. Stanisław, syn powyższego Walentego „Karczek”, dziedzic na Maliszewie 1668, miał syna Walentego „Karczek”, po którym pozostało dwóch synów, Mateusz i Tomasz, którzy to właśnie w 1690 wyprowadzili swoje szlachectwo (patrz wyżej).

Jeszcze dalej pamięcią sięgnęli inni czterej bracia Maliszewscy – tj Jacek, Fabian, Jan i Łukasz, ci naganieni w szlachectwie w 1706 roku przez Władysława Kosowskiego, złożyli w grodzie drohickim dokumenty stwierdzające ich pochodzenie i dowiedli, że przodkiem ich był Stanisław „Prochera” Maliszewski, który miał syna Krzysztofa, dziedzica na Maliszewie Starej. To ten ostatni sprzedał w 1572 roku część należącej do niego ziemi w tych dobrach (...) proboszczowi z Prostyni Janowi Prostyńskiemu. Dalej wywód braci jest następujący: „Jan syn powyższego Jana, dziedzic na Maleszewie Starej 1626 żonaty z Dorotą Maliszewską miał dwóch synów – Tomasza i Walentego „Procherów” Maliszewskich 1679 roku i z nich Tomasz był ojcem legitymujących się.

Licznie rozrodzeni Maliszewscy-Maleszewscy herbu Gryf z Podlasia zamieszkiwali w XVIII
stuleciu m.in. w Maliszewie Starej i Nowej, Kutaskach, Trzcińcu, Rytelach, Pogorzeli, Kuczabach
i Żochach, oraz wielu innych wioskach drobnoszlacheckich (...) regionu (drohicko-sokołowskiego).
Np. Grzegorz Welik w „Spisie majątków z 1846 roku wymienia też Macieja Maliszewskiego, właściciela dóbr „Łazów B”, wartych w połowie XIX wieku 1.470 rubli. Ponieważ jednak większość własności tego rodu (Maliszewskich-Maleszewskich) była własnością „cząstkową”, - nie podaję tutaj dokładnych danych na temat wymienionych wsi, według SGKP. Jedynie w odniesieniu do gniazda rodu, a więc Maliszewy Starej i Nowej, wypadałoby może dla orientacji podać, jak ogólnie rozległe i zaludnione były te wsie.
Podaje otóż źródło (SGKP) XIX-wieczne, że w roku 1827 Maliszewa Stara liczyła domów 22, mieszkańców 148, a Maliszewa Nowa domów 39, mieszkańców 240. Pod koniec tegoż wieku sytuacja mało uległa zmianie. Było to odpowiednio: M.St. 23 domy, 152 mieszkańców, a M.N. 43 domy, 337 mieszkańców, przy ogólnej powierzchni dla Maliszewy Starej 960 mórg, zaś dla Maliszewy Nowej 2.000 mórg, co daje przeciętną ok. 50 - 100 mórg (ok. 25 - 50 ha)/dom (czyli rodzinę małą). [5]

Jeszcze i dzisiaj, z nazwiskiem Maleszewski spotkać się można także i w : Sokołowie, Budach Kupietyńskich, Dybowie, Hołowienkach, Kosowie Hulidowie, Kupietynie, Repkach, Rytelach Wszołkach, Skibniewie, Podawcach, Sterdyni, Suchodole, Wyrębie, oraz Żochach, zaś z nazw. Maliszewski - w mieście Sokołowie i Siemiatyczach, w Bujałach Gniewoszach, Długich Kamieńskich, Gutach, Hołowienkach, Karolewie, Kobylanach Górnych, Kosowie Hulidowie, Kostkach, Kuczabach, Łazowie, Nowej Wsi Grochowskiej, Prześdziatce Kolonii, Wirowie Kolonii, Włodkach, Wólce Nadbużnej, Ząbkowie Kolonii i Żochach. [12] Ponieważ, zarówno w przeszłości, jak i obecnie, obie formy nazwiska występują obok siebie w tych samych wsiach, narzuca się sam z siebie wniosek o tożsamości „obu tych nazwisk”, różniących się tylko wymową. Jak bowiem podawał Dworzaczek (patrz wyżej), pierwotna forma nazwiska powinna brzmieć „Maliszewski”, i nigdy inaczej, co „w naszym przypadku”, jak najbardziej było zachowane.

Maliszewscy, pozostali w ziemi sokołowskiej niegdysiejsi drobni rycerze herbu Ślepowron, stali się w przeważającej większości jedynie szlachtą zagrodową, a nawet zasilili szeregi innych, niższych stanów. Wielu z nich jeszcze w dawniejszych wiekach osiadło także w innych miejscowościach, również Małopolski, o czym wspominałem w cyklu „Dawne rodziny”, w Rozdziale Nr 2. „W las niejako kontrowersyjny”.

I tak: W XVIII wieku sporo Maliszewskich-Maleszewskich herbu lub „ongiś herbu” Gryf „pokazywało się” w parafiach: Gorlice na Podkarpaciu, gdzie byli współwłaścicielami dóbr ziemskich, a bliżej Krakowa i Olkusza: w Tczycy, Nasiechowicach, Wrocimowicach, Pałecznicy. Także wieś Piotrowice była niegdyś częściowo tychże własnością. O Olkuszu i Przegini tutaj bliżej nie wspominam, bo to jedynie peryferie zasiedlenia były. Równie często występowali reprezentanci tych rodzin w woj. świętokrzyskim, szczególnie w okolicy Chmielnika, Sokoliny, Pińczowa, Krzcięcic, Wojcieszowa, Małogoszczy, a nawet Sandomierza (ale to „pomięszanie” z Godziębami lub „ongiś Godziębami” już może było).


Przypisy i Bibliografia:


[*]. W. Dworzaczek, „Teki”, Internet

[**]. Uruski pisał o nich:
„Maliszewscy herbu Godzięba – kujawska rodzina od wsi Maliszewo w ziemi dobrzyńskiej, którą
w 1607 roku sprzedała Blochom. Jakusz (Jakub) z Maliszewa cześnik kujawski 1368 r.,a Lutko
z Maliszewa 1434 r. – cytowani w Cod. Rzyszczewskiego.”.

Jeszcze w XIX wieku są to dobra rozległe. SGKP podaje,że wieś Maliszewo nad rzeką Mień,
w 1827 roku miała co prawda tylko 18 domów i 191 mieszkańców (później 17 domów i 209 mieszk.), ale posiadała 1.229 mórg gruntu i 45 mórg nieużytków (chyba więc bez folwarku).
Według Towarzystwa Kredytowego Ziemskiego folwark Maliszewo sięgający aż 10 wiorst
w pobliże Wisły, miał obszaru 1.330 mórg, w tym gruntów ornych i ogrodów 490, łąk 151, pastwisk 263, wody 5, lasu 298, zarośli 56, nieużytków i placów 67.
Folwark posiadał budynków murowanych 6, drewnianych 24, a ponadto: gorzelnię, browar, młyn
wodny i tartak oraz pokłady torfu.
Dawniej dobra te musiały być jeszcze bardziej rozległe. Położone obok drugie Maliszewo vel
Maleszewo, będące zapewne wcześniej częścią wspomnianego majątku, pod koniec XIX wieku
obejmowało jeszcze 340 mórg gruntu, mając 20 domów i 176 mieszkańców. [6] Nie ulega zatem wątpliwości, że rycerstwo posiadające opisywany majątek należało w ziemi dobrzyńskiej do zamożniejszych rodzin, tym bardziej, że rozrodzeni Maliszewscy obejmowali w posiadanie również inne majątki.

[1]. M. Z. Wojciechowscy, Polska Piastów, Polska Jagiellonów, Dr. św. Wojc., 1946 ( PPPJ )L.

[2]. Mały słownik kultury dawnych Słowian, pod red. L. Leciejewicza, W.P.,
Warszawa 1972 ( MSKDS )

[3]. J. Roszko, Kolebka Siemowita, Iskry, Warszawa 1980

[4]. T. Gajl, Herby szlacheckie Rzeczypospolitej Obojga Narodów, POZKAL, Gdańsk 2003
( HSRON )

[5]. Słownik Geograficzny Królestwa Polskiego i innych krajów słowiańskich, pod red.
B. Chlebowskiego, F. Sulimierskiego, W. Walewskiego i J. Krzywickiego,
nakł. Autorów, druk. „Wiek”, Warszawa 1880 – 1902 ( SGKP )

[6]. S. Górzyński, J. Kochanowski, Herby szlachty polskiej, Wyd. U. W. „Alfa”, Warszawa
1994 ( HSP)

[7]. F. Kiryk, R. Kołodziejczyk (red. - praca zbiorowa), Dzieje Olkusza i regionu olkuskiego,
dwa tomy, PWN, Warszawa, Kraków 1978 ( DORO )

[8]. W. Staśkiewicz (red. - praca zbiorowa), Społeczeństwo polskie od X do XX wieku,
Książ. i Wiedza, Warszawa 1988 ( SP )

[9]. Słownik nazwisk współcześnie używanych w Polsce, pod red. K. Rymuta, Inst. Jęz. Pol.,
P.A.N., wersja internetowa (Rym.)

[10]. Polska – moja ojczyzna, Encyklopedia (...), pod red. J. Marciszewskiego, W. P.,
Warszawa 1979 (PMO – E)

[11]. S. Korusiewicz, Dzieje Księstwa Siewierskiego i Siewierza do roku 1900, Wyd.
Aquarius”, Piekary Śląskie 1990 ( DKS )

[12]. Internetowy serwis „Tropami Przodków”, „ Śladami tajemnic Ziemi sokołowskiej”

[13]. Derwich, M. Cetwiński, Herby, legendy, dawne mity, Kr. Ag. Wyd. Wrocław
1989 ( HLDM )

Wikipedia – encyklopedia internetowa i inne źródła internetowe, np. „Geneteka”



Uwaga: Wolno kopiować i cytować pod warunkiem
podania źródła i autora