Mitologia
– Dzień Peruna
[20 Lipca, jedno z najważniejszych
pogańskich świąt słowiańskich, posiadające bardzo starożytną
metrykę, ale zarówno w starożytności, jaki i obecnie (przez
rodzimowierców), słabo poświadczone w obrzędowości kultu
pogańskiego. Wszystkie dzisiejsze kościoły chrześcijańskie
oddają cześć Jedynemu Bogu-Stwórcy (judeochrześcijańskiemu
„Jahwe”), posiadającemu te same atrybuty co Perun i
powielającemu prawie ten sam schemat mitologiczny (rola Boga Nieba i
całego Kosmosu).
Jak już wspominałem w cyklu „Indoeuropejski
archetyp mitologiczny” „Część II. Urządzanie
Świata. Narodziny Kultury.”,
Perun-Piorunowładca
jest pierwszym i
najważniejszym „Aniołem Piorunowym”. Pierwszym
i najważniejszym synem Wielkiego Kowala Swaroga i Wielkiej
Lochy-Ziemi, powstałym
(może) już podczas Pierwszego Krzesania Ognia przy podziale Jaja
Kosmicznego na Niebo i Ziemię.
Stąd wywodził się pogląd, że Niebo od Ziemi oddzielił
Piorun. Jako syn pierwotnego Boga Nieba, Swaroga (por. hinduskie
„Swarga” - Niebo), jest pierwszym „Swarożycem”. Równolegle,
hipostaza Wlk. Bogini-Żmija Dziennica-Hemera „wyłania z siebie”
jeszcze jedną hipostazę niebiańską – Partnerkę dla
Piorunowładcy, Perunicę-Perperunę, z którą Piorunowładca nie
będzie miał chyba żadnego potomstwa.
1. Starożytne przedstawienie (ryt na skale)
„Bóstwa Piorunowego” z
Kotliny Minusińskiej ok. 1500 lat p.n.e.
(odpowiadającego słowiańskiemu
Perunowi i bałtyckiemu Perkonsowi-Perkunasowi)
(źródło: Bibl., [5])
2. Analogiczna stela kamienna z rytem
Piorunowładcy (m-ce i źr.: j.w.)
Bardzo specyficzną Osobą Boską w
mitach, jako Matka Piorunowładcy, była w dawnej słowiańszczyźnie
postać o imieniu Pergynia, Peregynia, Perginia,
wreszcie po zachodniosłowiańskiej „przestawce językowej” -
typowo już „polska” Przeginia.
O ile mity fińskie podkreślały jej postać jako „Wielką
Lochę” (patrz wyżej), o tyle mitologia słowiańska
eksponowała jej osobę w postaci Skały-Góry pokrytej Dąbrową
(por. Dąb jako symbol i atrybut Boga Piorunów-Peruna). Jak to już
wspominałem w innych artykułach, owa Wielka Bogini-Góra-Skała
była w słowiańskich mitach na tyle „wyrazista” i w kulcie
niezbędna, że każde plemię słowiańskie, osiadłszy w nowej
krainie, „szukało w okolicy” góry, która nadawała by się do
celu kultu. Warunki do uznania takiej Góry jako obiektu kultu były
niezbyt skomplikowane: po pierwsze, w miarę możliwości powinna to
być góra wysoka, imponująca, po drugie, u jej podnóża musiało
bić jakieś źródło, po trzecie, musiała być porośnięta
niezbyt gęstym lasem Dębowym (tzw typ „świetlistej dąbrowy”),
najlepiej z jakimś Wielkim Dębem na szczycie. No i
oczywiście, przy wyborze Góry ważne były spostrzeżenia, aby
„biły w nią pioruny”. Takie Góry nazywano na ziemiach
słowiańskich „Jasnymi Górami” (analogicznie do „Gór
Swaroga”), albo imieniem Bogini – Przeginiami.
Odpowiednikiem germańskim takiego miejsca kultu była „Fairguni”
(znacząca dosłownie to samo), oraz celtycka „Hercynia”
(Hercynia Silva) (także).
Gdy znaleziono taką Górę, najczęściej
otaczano jej wierzchołek palisadą z dębowych bali, czasem nawet
potrójną (święty symbol doskonałości) i ustawiano w centrum
jakiś posąg, drewniany lub kamienny Boga Peruna, często w
otoczeniu Bogów mu podległych. Tam składano ofiary, tam wznoszono
modły do Peruna-Władcy Nieba. Czasem budowane tu były jakieś
zasłony lub budynki kultowe. Taki charakter miała np. w X wieku, na
wzgórzu „pod gołym niebem”, obok dworu książęcego w Kijowie
na Rusi - świątynia Peruna [Perynia] (i innych bogów
wkoło niego), wystawiona przez kniazia Włodzimierza Wielkiego.
3. Lapończycy oddają cześć Horagallesowi „na
Górze”
(źródło: Bibliografia, [3])
Wskutek organizowania przez dawnych Słowian
takich miejsc kultu, na ziemiach polskich, do dzisiaj przetrwały
nazwy owych Gór, „Jasne Góry”, „Przeginie” itp.
Nazwa „Przeginia” była co prawda później także i nazwą
dawnego herbu rycerskiego, ale do herbarzy „trafiła” z dawnych
mitów. Niektórzy religioznawcy i językoznawcy podnosili argument,
że owa „Peregynia” to „kobieta, żona Perkunasa”, bo greckie
„gyne” i słowiańskie „żena” (to samo) oznacza „małżonkę”.
Ja jednak zgadzam się z tymi, którzy w owym „gyne” „ginia”
widzą „Matkę”, bo zarówno przytoczona wyżej grecka
forma „gyne”, jak i słowiańska „żena”, oznaczały
„kobietę jako rodzicielkę”, od rdzenia „gene”
- rodzić (por. też łac. „genero” -”rodzę, płodzę”).
Tak więc dla mnie Przeginia pozostanie zawsze i wszędzie „Matką
Peruna” (jego żoną będzie Perperuna i „inne” Boginie
– patrz dalej).
[W czasach chrześcijańskich, gdy „obalono dawne
Bogi” i miejsca ich kultu, na górach tych fundowano najczęściej
kościoły i klasztory, aby „przegnać złe, pogańskie moce”.] O
świętości takich miejsc dla chrześcijańskiego już później
ludu mogą świadczyć liczne, tzw „objawienia Matki Boskiej”
wewnątrz tutejszych świątyń lub obok nich, jak choćby
kilkadziesiąt lat temu w Przegini „podolkuskiej”.
3B. Była Święta Góra „Pergynia” w Gołonogu
(Dąbrowa Górnicza) (lata 50-te)
(źródło: Internet, strona:
http://dabrowa_gornicza.fotopolska.eu/290933,foto.html)
3C. Wzgórze w Przegini koło Olkusza 2015 r.
(dawniej, gdy wąska tutaj droga
polna stromo pięła się na to
wzgórze [bo trakt do grodu Kraków wiódł wszak
przez Ojców], jego imponująca
wysokość z tej strony z daleka
rzucała się w oczy) (fot. Ryszard
Maliszewski)
Piorunowładca był dla wiernych idealnym
Wojownikiem i patronem militarnym. Jest to Następca Ojca,
Dievasa-Nieba. Po ojcu, Pan Błyskawicy. Przez swoje
kompetencje „Inicjatora, Boga atmosfery i później cyklu
wegetacyjnego Przyrody” – związany z ideą Płodności (np.
hinduski Indra był zrazu bardziej Bogiem Płodności, niż
„Niebianinem”). Piorunowładca jest zawsze Obrońcą i
Gwarantem Ładu Kosmicznego (albo przynajmniej „tak mu się
wydaje”), jako „etatowy” Zwycięzca mocy chaotycznych i Bogów
Chtonicznych.
W „Bylinach”, ruskich
„Skazkach” („Opowieściach o tym, co było”), czyli
„ocenzurowanych” już w epoce chrześcijańskiej pozostałościach
po dawnych mitach, odpowiednik Peruna „Ilja Muromiec” (jego
przydomek ma coś wspólnego z Ziemią, - por. słowo „murawa”,
chtonicznej proweniencji mrówka „murawiej” i „kamienny mur”),
który „trzydzieści pierwszych lat swojego życia przesiedział
kamieniem na piecu, mając niewładne ręce i nogi” (aluzja
do kamiennego Nieba), był synem „Iwana Timofiejewicza”
i „Efrozynii Jakowlewny”. Ponieważ „Ilja”
(imiennik chrześcijańskiego Eliasza) był w bylinach na pewno
odpowiednikiem Piorunowładcy, z kontekstu wynika, iż to
Wielki Kowal Swarog był owym „Iwanem Timofiejewiczem (Jan
[oczywiście Chrzciciel], to znany nam już Swarog [„Iwan
Kupała”], zaś „Timofiej”, Tymoteusz, to po grecku „odważny
silny i gniewny Bóg” - od słów thymos [życie,
serce, męstwo, gniew] i theos [Bóg]. [Internet,
Słownik Imion]
Matką Ilji Muromca
była więc tutaj Bogini Wdzięku, wg
znaczenia imion - wesoła i radosna „Eufrosynia
Jakowlewna” [od ruskiej formy
imienia „Jakub” - skrót aramejskiego słowa ja’aqob’el
(niech Bóg ochrania)], a więc „Chroniona przez Boga”.
[tamże]
Po przypadkowym zabójstwie w niejasnych
okolicznościach swego jedynego (prawdziwego) syna („Sokolniczka”
z zapomnianej wersji mitu ?) - Piorunowładca będzie
prowadził w Niebie, jako jego Pan i Władca (po zdetronizowaniu
swego ojca, Wielkiego Kowala-Dievasa) najczęściej samotny tryb
życia, gdyż z racji swoich przywar, jak: surowość,
okrucieństwo, nieufność i władczość nie ma szczęścia, ani w
miłości, ani w małżeństwie i w życiu rodzinnym. Wszyscy go
się boją, ale go nienawidzą, oszukują i zdradzają. Nawet
późne dzieci, o których będzie sądził, że są „jego krwi”,
będą miały faktycznie innych ojców.
Dowodem na niezbyt wielką cześć oddawaną temu
Bogu przez wyznawców mogą być np. słowa, jakimi zwraca się do
niego były poganin, po obaleniu i wrzuceniu do rzeki posągu Peruna
w Nowogrodzie Wielkim na Rusi: „Ty, Peruszycu, do sytości jadłeś
i piłeś, a teraz popłyń precz, płyń ze świata, potworo”. [6]
Piorunowładca „do końca
świata” będzie Bogiem Atmosfery, opadów atmosferycznych i
pogody. To on pierwszym uderzeniem Pioruna daje znak do nadejścia
Wiosny po Zimie. Nawet Wiatry, należące do potomstwa jego wroga,
Wielkiego Węża, - służą mu, uznając jego Dominację jako
Boga Naczelnego Kosmosu. Służyć mu będą w przyszłości
także i Bliźniaki Wężowe-Wilki, pozornie jego dzieci, choć
faktycznie, nieświadome chyba tego dzieci Ognistego Węża.
Na temat świętego dnia poświęconego Perunowi tak mówi Wikipedia:
„W trakcie obchodów święta organizowane są zawody sportowe na cześć Peruna, w trakcie których mają miejsce zmagania mężczyzn między sobą w wybranych dyscyplinach.” (Wikipedia)
Piorunowładca może mieć i przyjmować bardzo różne
postacie („Perun jest' mnog” [duńskie „Thor yra dang”]), ale
zasadniczo występuje w postaci ludzkiej (boskiej). Jego postacią
„zwierzęcą” bywa przeważnie Orzeł i „Niebiański Byk”
(grom porównywano do ryku byka). Jego Drzewem zawsze jest Dąb. Jego
atrybutami i bronią bywa Kamienna Strzała (echo „kamiennej”
natury Nieba, - por. „piorunowe strzałki” – belemnity itp),
Dębowa Maczuga, Młot Kamienny (i Kruszcowy), Topór i Topór
Obustronny i czasem Trójząb.
4. Słowiański Perun w malarstwie „fantasy”
(źródło: Wikpedia)
W mitach słowiańskich Piorunowładca nosi imię
Perun (Ilja Muromiec w Bylinach), Świętowit, Rujewit, Porenut,
Porowit, bałtyckich Perkunas, Perkons, Ratajnicza (?), scytyjskiej
Papajos, irańskiej Piran, Feridunn, Waziszta, indyjskich Pardżanja
II, Indra, osetyńskiej Uacilla, kafirskiej Indr, Intr, ormiańskiej
Wahagn, geto-dackiej Gebelsis, Zberthurdos, greckiej Dzeus, Zeus
(jednak jako hipostaza Dievasa Dziennego Nieba), hetyckiej Teszub,
Tarhuna, Taru, Pirwa (?), luwijskiej Santa (?), italskiej Jovisz,
Djovis, Jupiter (rola podobna jak w greckiej), celtyckiej Sucellus,
Taranis, germańskiej Thor i Donar, sumeryjsko-akadyjskiej Hadad,
Adad, semickiej Baal Hadad, arabskiej Allah, hebrajskiej El, Jahwe,
fińskiej Ukko, lapońskiej Horagalles.
Wobec tak wielkiej liczby zachowanych starożytnych
imion tego Boga, można z czystym sumieniem stwierdzić, że już od
czasów najdawniejszych był Piorunowładca dla ludów
nostratyckich i w tym indoeuropejskich Bogiem najbardziej
„wyrazistym” i najważniejszym.
5. Celtycki Taranis
(starożytna figurka z brązu) (źródło: j.w.)
6. Słowiański Perun w malarstwie
fantasy (źródło:
Internet, Wiktor Korolkow)
6B. Perunica w malarstwie fantasy
(źródło:
j.w.)
Bibliografia:
1. Bruckner Aleksander, Dzieje języka polskiego,
Ossolineum, Wr-ław, Kraków 1960
2. Bruckner Aleksander, Mitologia słowiańska i polska,
PWN, Wa-wa 1985
3. Haavio Martti, Mitologia fińska, PIW, Wa-wa 1979
4. Cetwiński Marek, Derwich Marek, Herby, legendy,
dawne mity, KAW, Wr-aw 1989
5. Bukowski Z., Dąbrowski K., Śladami kultur
azjatyckich, Cz. I, LSW, Wa-wa 1978
6. Gieysztor Aleksander, Mitologia Słowian, WAiF, Wa-wa
1982
Uwaga: Wolno kopiować
i cytować jedynie pod warunkiem podania
źródła
i autora artykułów !