Mitologia:
Archetyp Mitologii Indoeuropejskiej
Część
VII. Bunt Ognistego Węża c.d.
Autor: Ryszard Maliszewski
Mit o
przekształcaniu Świata i rozwoju Kultury
oraz o
rywalizacji boskich braci o władzę nad nim
i posiadanie
Wielkiej Bogini (bóstwa płodności) c.d.:
Mit o Drzewie
Kosmicznym c.d.:
Mit o uwolnieniu
Świateł Niebieskich c.d.:
Mit o
Bratobójstwie c.d.:
5B). Ognisty Wąż
pod postacią Węża zdobywa przejściowo Niebo,
pokonuje
Piorunowładcę, zawłaszcza Drzewo Kosmiczne,
Światła
Niebieskie i Wody oraz zniewala Boginię z Drzewa,
płodząc
z nią Potomstwo. (na „konto” Piorunowładcy ?) c.d:
(Trzecie
pokolenie Bogów) c.d.:
Pozostałe
Bliźnięta Wężowe:
Pozostałe Bliźnięta Wężowe, to
także „androgyni”, bardzo różnie zwane w mitologiach różnych
ludów. Różna też bywa ich liczba, od sześciu (w przypadku
hinduskiego Skandy), do kilkudziesięciu nawet (w przypadku
Młodszych Rudrów). Są Pomocnikami Bliźniaków, Jeźdźca i
Strzelca, jakby ich „Młodszymi Braćmi”, uzupełniającymi
lub powielającymi ich kompetencje. Jak z tego wynika, są oni też
Pomocnikami Ziemskimi Naczelnego Boga-Piorunowładcy i działają
pod jego protektoratem, tylko czasem wyłamując się z pełnienia
swoich obowiązków.
Hinduski Skanda np. jest jeden, ale
„w sześciu Osobach”. Młodszych Rudrów jest od ośmiu do
33-ech, w tym: 1). Narodziny, 2). Pan Zwierząt, 3). „Uzbrojony w
Strzały”, 4). Silny, Potężny, 5). Straszący, 6). Płomienny,
7). Świetlisty,
8). Piorun (?).
Wydaje się więc, że tylko
najważniejsze i najbardziej charakterystyczne Bliźnięta można
określić mianem Młodszych Bogów - Bliźniaków Wężowych, zaś
wielu spośród niezliczonej ciżby Bożków w różnych
systemach mitologicznych, to po prostu Bożkowie-Opiekunowie
mniejszej rangi, podobne do rzymskich „Indigetes”, którzy
zazwyczaj wywodzą się z Kultu Przodków. W mitach są oni
często uważani za Dzieci Bliźniaków Wężowych, jak np.
Lekarz-Asklepios. Niektórzy z nich zostaną omówieni w
Części IX opracowania, zatytułowanej „Po
Potopie”, jako, w pewnym sensie „IV Pokolenie Bogów
i Herosi”.
Podany niżej schemat,
uzupełniający liczbę Bliźniąt (do 6 par) jest oparty na wzorze
6-cio osobowej postaci hinduskiego Skandy, z nawiązaniami do
Rudrów. Dla przypomnienia, ponieważ w poprzednim odcinku cyklu
wymieniłem tylko „najważniejsze Bliźnięta:
Jeźdźca-Jarowita-Aresa-Marsa, Żmiję Dziewicę-Marzannę-Minerwę,
Strzelca-Apollona-Żmija Ognistego Wilka i Sukę
Dziewicę-Artemidę-Dziewannę, ponownie zamieszczam na końcu Tablicę
genealogii Bogów, „Królestwo Ziemi”.
Rod:
Organizator Rozrodczości Ludzi i
Społeczeństwa Ludzkiego po Potopie. Przebywał w Powietrzu (a
więc „krewniak” Wiatru) i „ciskał na Ziemię grudy ziemi
(Kamienie), które w jakiś magiczny sposób stawały się
ciałami-”matrycami” Dzieci. Ewentualnie można to rozumieć tak,
że „ciała ludzkie pochodzą od Ziemi (Człowiek, to
„Ziemianin”), zaś Duszami ludzkimi te ciała, rodzone przez
Kobiety, obdarzane są w chwili urodzenia (lub poczęcia) przez
Siostrę-Bliźniaczkę Roda, Rodzanicę, mającą chyba ścisłe
związki z Łucznikiem (Młodszym Erosem) i Duszą Psyche (patrz
dalej), bo ich kompetencje się uzupełniają.
Podobnie jak Łucznik i Dusza, Rod i
Rodzanica są chyba „bezcieleśni”, ale wcześniej „musieli
mieć widzialne postacie”, bo jest na to ślad w obrzędowości
słowiańskiej, gdzie Rod – Roduś występuje w postaci
„Turonia”, a więc Kozła lub Byka (nie licząc jego
„ludzkiego” [czyli Boskiego]) wyobrażenia.
Rod bywa również Opiekunem całych
Rodów i Etnosów ludzkich. Ze swoją Siostrą-Rodzanicą
będzie miał cały szereg (od dwóch, wzwyż) „Córek”-Rodzanic-Mojr,
czyli żeńskich Duchów-Opiekunek, Patronek losów ludzkich (patrz
przyszły rozdział „Po Potopie”), oraz zapewne „męskich” (patrz
rozdział „Po Potopie” - „Geniusze”). Rod jest chyba
tak bardzo zajęty „pracą zawodową”, że zupełnie nie
dostrzega, iż „dzieli Żonę ze Starszymi Wiatrami” (w pewnym
sensie „sam jest Wiatrem”).
W mitologii słowiańskiej to Rod,
„Roduś”, dardyjskiej Dezau, osetyńskiej Dzuar, italskiej
Kwirynus, celtyckiej Teutates („Cały Ród”), ormiańskiej Baht,
Groh (?), germańskiej Tuisto.
141. Celtycki Teutates
(źródło: Wikipedia)
142. Słowiański Rod w
malarstwie „fantasy”
(źródło: Internet, Borys Olszańskij)
Rodzanica:
Żeńskie uzupełnienie
Roda, jego bliźniacza Siostra i Żona, również
„bezpostaciowa”, ale przedstawiana graficznie jako wyobrażenie
Młodej Kobiety, która bardzo szybko „rozdzieliła się na
dwie Postacie”: Dobrej i Złej Doli-Rodzanicy. Ma coś
wspólnego z obdarzaniem ciała Dziecka Duszą (związek z Erosem
i Psyche), ale jej najważniejszym zadaniem jest decydowanie o
dalszych losach człowieka, co realizuje z pomocą „Córek”-Młodszych
Rodzanic. Ponieważ ma Rodzanica także „bezcielesną postać
wiatrową”, stanie się Matką Młodszych Wiatrów, których
„zbiorowymi” Ojcami będą Wiatry Starsze-Marutowie (których
jest wspólną Żoną i Kochanką).
W mitologii słowiańskiej
Rodzanica, Roż'enica, Rojenica, Dola i Niedola, w bałtyckiej Łajma
(?), Marsza (?), hinduskiej Rodasi (?), Ansz'a (?), dardyjskiej
Dezalik, italskiej Fortuna (i Parki), Fatum, greckiej Ananke (i
Mojry), Tyche, Ejlejtyja (?) i Kera (?), germańskiej Tuista, Fylgia.
143. Grecka Ananke (Bogini
Przeznaczenia) (źródło:
Internet, str.:
http://america.pink/ananke-mythology_379140.html)
144. Trzy Mojry-Parki
przędą nici żywota (źródło:
Internet, str.:
145. Dwie Rodzanice
słowiańskie w malarstwie „fantasy”
Wiktora Korolkowa
(źródło: Internet, str.
autora)
Wiatry Młodsze
(Czwarte Pokolenie Bogów):
Omówione tutaj jako
Dzieci Rodzanicy i Wiatrów Starszych (Marutów). Są to mniej
zindywidualizowane (często „zbiorowe”) Wiatry mniejszej rangi i
dalszej generacji, reprezentujące różne typy Wiatru i pośrednie
Kierunki Świata.
Obrazowani są jako Młodzieńcy,
odziani w Deszcze, pięknie wystrojeni, uzbrojeni w błyszczące
Włócznie, Łuki, Strzały i Topory. Towarzyszą swoim Ojcom i
Piorunowładcy oraz służą mu. Pędzą po Niebie w Wozach
zaprzężonych w „Czerwone Konie” lub „Pstre Krowy” (aluzja
do ich Babki, Czerwonej Krowy Niebiańskiej). Opiekują się Muzyką.
Mogą się przemieniać w Zwierzęta i Ptaki.
To one zwane są „Stribożi
Wnuczi” (Wnuki Striboga) z ruskich mitów i podań. Mogą także
jak Dziadek (Ognisty Wąż-Stribog) nieść Strzały Zarazy. Wraz z
nimi pędzą po niebie złowrogie Dusze potępionych ludzi, jak
„stada ptactwa”.
Łucznik (Eros):
Obok Strzelca, jeszcze jeden
Bóg-Łucznik „w Rodzinie” Wielkiego Węża, który jako archetyp
był w ogóle Pierwszym Łucznikiem (Pra Erosem) jeszcze „przed
Kosmosem”, a po nim jego hipostaza - Wielkiego Węża Syn –
Ognisty Wąż-Stribog. Posiada jednak Eros trochę inne cechy i
kompetencje, niż Ojciec i Brat-Strzelec.
Łucznik (Młodszy Eros) jest
Bogiem Miłości i Pożądania, a więc Siłą Napędową
Płodności w całym Kosmosie. Z powodu tych związków z
Dziadkiem-Pra Erosem, Łucznik-Eros występuje w mitach czasem
dwojako: „raz, jako Prawicher Kosmiczny, Praprzyczyna Istnienia,
innym razem (Później) jako „złotowłosy i złotoskrzydły”
Chłopiec z Łukiem, Eros, mimo iż praktycznie jest
„bezcielesny”. W tej postaci służy często i jest Towarzyszem
Bogini Miłości – Kocicy Wodnej z Drzewa-Afrodycie, swej Matce.
Jeszcze jedno to więc Dziecko wśród Bliźniaków Wężowych,
co np. koresponduje z poglądem w mitologii hinduskiej, że „Skanda
był dzieckiem”.
Ma w sobie bardzo wiele z Wiatru. Jego
symbolem i atrybutem są Łuk i Strzały, których jednakże
Łucznik używa tylko w celu wzbudzania Miłości i Pożądania
(lub niechęci) w „obiektach swoich ataków” (w Bogach i
Ludziach).
W mitologii słowiańskiej
chyba „niezbyt niewidoczny”, w bałtyckiej Bubilas, Babilos,
hinduskiej Kama, Pradjumna, italskiej Amor, Cupido (od „kup” -
„pożądać”, być może ten sam rdzeń tkwi w słowiańskim
Kupale [?], byłby więc to „słowiański Kupido” ? ), w
greckiej Eros.
146. Eros i Psyche, rzeźba
w stylu antycznym (źródło:
Internet, str.:
Dusza (Psyche):
Żeński Odpowiednik Łucznika-Erosa,
ale nie tylko. Również „bezcielesna”, ale przedstawiana
zazwyczaj jako Motyl (Ćma), czyli symbol Duszy ludzkiej lub
Pszczoła (w Indiach – to samo, ale była tam również „Owadem
Bliźniaków-Aświnów, a Cięciwa Łuku Kamy sporządzona była ze
złączonych ze sobą Pszczół”).
Obok Motyla-Ćmy i Pszczoły symbolem
Duszy była też w mitach Jaskółka, z czego wynika, że
postać Duszy musiała być tak jak Eros - „skrzydlata”. Czasem
jednak przedstawiano ją jako piękną Młodą Dziewczynę. Jest
ona Siłą Życiową, dlatego chyba w mitologii słowiańskiej nosi
imię Żywia, Żywie, w bałtyckiej Austeja (?), hinduskiej Rati,
Priti, hetyckiej Kamrusepa (?), greckiej Psyche, Melissa (?)
147. Psyche, rzeźba
grecka (źródło: Internet,
str.:
Leśny (Pan):
Wszystkie właściwie Bliźniaki
Wężowe mają w sobie „coś z Węża i coś podobnego do innego
Brata-Bliźniaka”, co nie dziwi, bo wszystkie są Dziećmi
Ognistego Węża i Wnukami Wielkiego Węża. Tak też i Leśny
łączy w sobie cechy i kompetencje Ognistego Węża (jako Boga-Kozła
Płodności), z niektórymi cechami i kompetencjami Strzelca-Apollona
(opieka nad Zwierzętami, Pastwiskami, Polami, które w warunkach
bytowania dawnych Praindoeuropejczyków były często Polanami
śródleśnymi [por. nazwę słowiańskiego plemienia „Polan”]).
Nawet nieco kompetencji Suki-Dziewicy się tu znajdzie, gdyż tak jak
ona, patronował całej Dzikiej Przyrodzie, nosząc nawet przydomki:
„Wilczy Pasterz” i „Niedźwiedzi Pasterz”. Toteż, mimo
„koźlego” wyglądu, nosił także przydomek „Pies Wielkiej
Bogini”, mogąc przybierać postać Wilczo-Psią, oraz Wężową.
Właściwie jego Osoba „pochodzi”
wprost z epoki paleolitu i mezolitu, gdy funkcjonował zapewne jako
Główne Bóstwo najdawniejszej mitologii człowieka. Z tego bowiem
Archetypu wywodzi się na pewno i „rogata postać” greckiego Pana
(który podobnie jak Eros był „podwójnie urodzony”: pierwotnie
jako „Praistota”, potem jako Pan, Wielki Faun w postaci Satyra
lub innego „Rogacza” (por. obrazek nr 2 z „Kosmogonii”), i
celtyckiego „jeleniorogiego” Cernunnosa (por. obrazek niżej), i
Odyńca Welesa (patrz też dalej, inny artykuł).
Przebywał najchętniej w Lasach,
Górach i Gajach. Potrafił być groźny dla Ludzi naruszających
jego spokój i porządek w Przyrodzie, ale mógł także przynieść
szczęście w Polowaniu (jak np. fiński Tapio).
148. Celtycki Cernunnos na
Kotle z Gundestrup w Danii, II-I
w. pne
(źródło:
Wikipedia)
149. Grecko-rzymski Pan-Faun
(Pan i Daphnis) - rzeźby starożytne
(nauka gry na fletni
Pana) (źródło: Internet,
Wikipedia oraz str.:
150. Italski Sylwanus,
rzeźba rzymska (źródło:Wikipedia)
W mitologii słowiańskiej jest on
przedstawiany jako: Dziad Leśny, Leśny Car, Leszij, Lesowik,
Laskowik, Laskowiec, Dębiec, Borowy, Borowiec, Wilczy Pasterz
(Vuc'ij Pastir) i jeszcze inaczej, w bałtyckiej Gonglis, Puszkaitis,
Puszaits, hinduskiej Puszan, osetyńskiej Tutyr, Sau Dzuar,
dardyjskiej Praba (?), italskiej Faunus, Picus, Sylen, Sylwan,
celtyckiej może Balor (?), greckiej Pan, Priap i Sylen, germańskiej
Wolsi (?), fińskiej Tapio, Lous (?), Palvanen (?).
151. Słowiański Bóg-Leszij
w malarstwie „fantasy” (źródło:
Internet,
Leśna (Dziwa
Baba ?):
Niby Partnerka Leśnego, posiadająca
jednak „wyrazistą autonomię”. Jako Opiekunka Lasu, była
nawet dosyć przyjazna Ludziom i Życiu, żyjącą w harmonii z
Dzikimi Zwierzętami, ale posiadała także drugą, „Złowrogą
i Morderczą Twarz-Naturę” „Baby Jagi” (Jęgi, od „jęczeć”),
wrogiej Ludziom i „porywającej dzieci” (por. bajkę „o Babie
Jadze”). Ma więc charakter mocno zbliżony do cech „złowrogiej
postaci Artemidy-Rzeźniczki)
152. Słowiańska przyjazna
Borana w malarstwie „fantasy” (źródło:
Internet,
Malarstwo Jerzy
Przybył)
153. Złowroga Baba Jaga w
malarstwie „fantasy” Wiktora Korolkowa
(źródło:
Internet, str. malarza)
W mitologii słowiańskiej Leśna,
Dziwa Baba, Mati Leśna,Lisyvka, Sumina, Leśna Matka, Dziwożona
(?), Baba Jaga (Jęga), Łojma, Czarcicha, w bałtyckiej Ragana (?),
hinduskiej Aranjani, tadżyckiej Markum (?), italskiej Fauna, Bona
Dea (?), fińskiej Juonetar (?).
*****
Dla uzupełnienia „sześcio
osobowej postaci” hinduskiego Skandy powinienem przytoczyć tutaj
jeszcze Gryfa-Polnego i jego Partnerkę Polną, ale w związku z tym,
że „Gryf-Siemarłgł był Strażnikiem Drzewa Kosmicznego i jako
taki, mógł pojawić się w mitologii dużo wcześniej, wraz z
Drzewem Kosmicznym (?), te postacie mityczne, nie bacząc na ich
ewentualną przynależność do Skandy, – omówiłem już
wcześniej.
Pozostałe
Potomstwo Ognistego Węża:
Oprócz Bliźniaków Wężowych był
Ognisty Wąż Ojcem Nimf Ziemskich i Bożków Ziemskich. Inne
„Indigetes” (Opiekunowie życia ludzkiego) będą omówieni w
IX części opracowania „Po Potopie”,
jako tzw „Czwarte Pokolenie Bogów i Herosi”. Będzie to
właściwie Potomstwo Bliźniaków i Bożków (lub Nimf), a nie
bezpośrednio Ognistego Węża. Wielu z nich będzie zresztą miało
związki z Kultem Zmarłych, gdy Dusze Zmarłych Ludzi i Herosów
„awansują do postaci półboskiej”.
Nimfy Ziemskie i
Brzegów Wód:
Są to Boginki Ziemskie,
objawiające z zasady życzliwe, ale też czasem i groźne dla
Człowieka aspekty Płodnych Mocy i Urody Natury. Było ich bardzo
wiele, w różnych kategoriach, dlatego nie da się stworzyć żadnej
ich „systematyki”. Bywały piękne, młode i mądre, ale bywały
także odrażająco brzydkie i stare”. Są to „zbiorowe”
Dzieci Natury – Bogini z Drzewa-Wlk. Suki-Kocicy, zapłodnionej
przez Ognistego Węża. Bywają Kochankami Bogów, Bożków, Herosów
i Ludzi, dla których potrafiły być zwodnicze i niewierne.
W mitologii słowiańskiej: Rusałki,
Wiły, Samowiły, Założnyje, Zagorkinje, Boginki, Wieszczyce,
Mamuny, Siubiele, Odmienice, Lamie, Łamije, Górskie Majki,
Brzeginie i Bereginie (o ile nie jest to zniekształcenie postaci
Peregyni), Dziwożony, Cz'ertówki i inne, w bałtyjskiej Dejwy,
irańskiej Peri, dardyjsko-tadżyckiej Peri i Dżacze, Szawan,
Halmasti, ormiańskiej Aralezy (?), italskiej i greckiej Nimfy,
Charyty, Dryady, Meliady, Epimeliady, Hamadryady, Menady, Hyady,
Bakchantki (?), Oready, Orestrady, Alseidy, Limnady, Napaje, Patraje,
Epochtydy, Chtonie, Katachtonie i inne, germańskiej Holdy, Idysy
(?), tureckiej Ałbasty, mongolskiej Ałmasy.
154 – 159. Nimfy Ziemskie
Rusałki w malarstwie „fantasy” Wiktora Korolkowa
(źródło:
j.w.)
Bożkowie
Ziemscy:
Męskie odpowiedniki Płodnych Sił
Natury, „zbiorowe” Dzieci Ognistego Węża-Kozła i Bogini z
Drzewa w różnych jej postaciach. Było ich również wielu,
choć w mniej licznych kategoriach jak Nimf. Mieli bardzo wiele
wspólnego ze Światem
Pozagrobowym (np. postacie: Kozła, Psa, Węża itp.). Byli
Kochankami wszystkich, żeńskich i męskich Istot Żywych i Boskich.
Wiecznie „nienasyceni seksualnie, molestowali „wszystko, co się
porusza”. Bardzo często towarzyszyli różnym Bliźniakom Wężowym.
Przeważnie mieli postacie Pana (Fauna).
W mitologii słowiańskiej Diwyj
Muż, Boruty, Rokity, Czarty (od „kerti” - ciąć), Biesy (od
„baisaiti” - bać się), hinduscy Kinarowie Panjowie (?),
dardyjskiej Szawan (?), osetyńskiej Barduagowie, Duagowie, italskiej
Faunowie, Syleny, celtyckiej Fomoraigowie (?), greckiej Satyrowie
(postać od Pana), Bakchowie (?), Syleny, germańskie Alfy (Elfy,
wywodzone z Kultu Zmarłych), tureckiej Męskie Ałbasty i
mongolskiej Męskie Ałmasy.
160. Faun-Satyr wmalarstwie
fantasy (źródło: Internet,
str.:
http://narnia.wikia.com/wiki/Satyr)
(w postaci zwierzęcej)
160B. Satyr w postaci pół
ludzkiej
160C. Słowiańskie Leśne Stwory
(Biesy) w malarstwie „fantasy”
Wiktora Korolkowa
(źródło: Internet, strona malarza))
Genealogia Bogów: "Królestwo Ziemi" (autor: Ryszard Maliszewski)
Bibliografia: w
artykule Mitologia: „Wstęp”
Uwaga: Wolno kopiować
i cytować jedynie pod warunkiem podania
źródła i autora
artykułów !