czwartek, 16 marca 2017

Mitologia: 5. Dzień Jarowita. Słowiański Nowy Rok


[We wstępie niniejszego artykułu należałoby przypomnieć, że wg archetypu mitologii indoeuropejskiej, pozostającej w ścisłej zgodności z prastarą, indoeuropejską (i nie tylko), „słoneczną” rachubą czasu”, najdawniejszy Nowy Rok nie był obchodzony zimą, w Dniu Przesilenia Słońca (rzymski „Sol Invictus”), lecz w Dniu Wiosennego Zrównania Dnia z Nocą, czyli w słowiańszczyźnie w „Dniu Jarowita” (Jaryły).] [1]

W tym dniu (21 marca), „Stary bóg Jaryło”, czyli Stary Rok odchodził (zostawał zabity), zwyciężony przez swą młodszą hipostazę, „Nowego, młodego Jarriego”, czyli Nowy Rok. Przez cały okres zimy (symbol śmierci) pozostawał w stanie swoistego „letargu” (utajenia wegetacji roślinnej), a dopiero na wiosnę, gdy „doszedł do młodzieńczych sił sprawnych”, - „zmartwychwstaje” i odzyskuje rzeczywiste panowanie nad światem, równolegle z objawieniem się nowej wegetacji przyrody. Stara ludowa śpiewka tak mówi o Jaryle-Jarowicie”:

,,Włóczył się Jaryło
po całym świecie
rodził żyto na polu
płodził ludziom dzieci
a gdzież on nogą
tam żyto kopą
a gdzież on na ziarnie
tam kłos zakwitnie’’.

Pozostałością tego pierwotnego święta jest do dzisiaj wiosenne misterium "śmierci i zmartwychwstania", znane w chrześcijaństwie Wielką Nocą. Ponieważ jednak chrześcijańska Wielkanoc obchodzona jest wg biblijnej tradycji semickiej i kalendarza księżycowego, - stała się „świętem ruchomym”, rozmijając się z kalendarzową datą równonocy (patrz artykuł następny).

Słowiański Jarowit-Jaryło (pierwotny indoeuropejski Jarri) był bogiem niezmiernie starożytnym. Jego postacią w mitologiach był Kozioł (stąd np. Kozioł-Turoń wśród słowiańskich „kolędników”, nawiązujący także do postaci boga świata zmarłych Welesa, jako że obie te postaci mityczne mają tę samą genezę. W mitologiach różne hipostazy tego samego boga „przenikają się wzajemnie” i uzupełniają, ponieważ ich pierwowzory, sięgające niezmiernie starożytnych czasów, "rozdzielają się" z czasem na kilka "postaci potomnych", o nieco odrębnych cechach i nowych imionach. Dlatego zresztą mitologie są tak bardzo niejasne i zawierają obok siebie wiele, często splątanych ze sobą i sprzecznych wątków (vide mitologia grecka, ale także i wierzenia germańskie, celtyckie, a nawet słowiańskie).

W wielu mitologiach indoeuropejskich (i nie tylko) „Stary Jaryło”, owa hipostaza „Ognistego Węża” (syna „Wielkiego Węża” i „Matki Ziemi”), panującego nad światem wegetacji roślinnej i będącego zarazem „bogiem wojny”, nosiła różne imiona. W hetyckiej był to właśnie „Jarri” i „Telipinu”, w słowiańskiej „Jaryło”, „Jarun”. Jest on tym samym bogiem, co grecko-frygijski Attis, Marsjas, Zagreus i Dionizos, italski Liber, a szczególnie pierwotny Saturn (jego geneza od "sata" - zasiew), germański Jarl i Baldr, fenicko-syryjsko-grecki Adonis, egipski Ozyrys, syryjsko-fenicko-babiloński Tamuz, pierwotny semicki Jarhibol z Palmyry, a nawet fiński Leminkajnen.


1. Jarowit Zwycięzca i Jaryło Stary (ucięta głowa) (źródło: Internet, mal. fantasy, 
      Viktor Korolkow)

Pierwotne imię tego boga weszło też do różnych języków indoeuropejskich jako synonim „Nowego i Starego Roku”. Stąd też w słowiańszczyźnie np. „jar i jarzyna” - to wczesna wegetacja roślinna, wiosna (należy zawsze brać pod uwagę powyższą przesłankę, że w kultach agrarnych to właśnie wiosna była „Nowym Rokiem”), oraz w językach germańskich Nowy Rok (i rok w ogóle), to „Jahr”, „Year”, „New Year”. A w jakim terminie był on obchodzony w różnych kulturach i systemach religijnych, to już sprawa drugorzędna.

Tradycyjnie, „Starego Jaryłę-Jarriego” zwycięża (zabija poprzez ucięcie głowy) „Młody Jaryło-Jarowit”, będący w mitologiach hipostazą starego boga. Wspominałem już w cyklu „Archetyp mitologii indoeuropejskiej”, że „Młody Jarowit”, traktowany domyślnie jako syn Piorunowładcy (bo jemu służy i przejmuje niektóre tegoż atrybuty) – faktycznie był synem Starego Jaryły, jednej z hipostaz Ognistego Węża (syna Wielkiego Węża). I tego właśnie „przybranego syna” wykorzystuje Piorunowładca do zwalczenia swego odwiecznego wroga – Węża.

Najbardziej znane są w mitologii słowiańskiej jego wyobrażenia, przedstawiające go jako Młodego Mężczyznę z jasnymi włosami, w białym ubraniu, z wieńcem z ziół i zbóż na głowie, jadącego na Białym Koniu i trzymającego w jednej ręce uciętą głowę (Starego Jaryły), a w drugiej kłosy zboża. Pod wpływem chrześcijaństwa, z pogańskiego Boga Jarhibola-Jarriego-Jaryły uczyniono „Świętego Jerzego na koniu, przebijającego włócznią czerwonego/czarnego Smoka, wijącego się u kopyt końskich” (patron Rusi i Anglii). Jego atrybutami i symbolami były także Miecz i Tarcza (por. pogański posąg Jarovita z Tarczą na Pomorzu).


2. Chrześcijański, legendarny św. Jerzy (źródło: Internet, Ikona)

Młody Jarowit pełni w mitologicznym teatrze zdarzeń rolę „boga wojny” - wg schematu „Jeźdźca” (rzymskiego Marsa, greckiego Aresa), brata bliźniaka „Strzelca-Apolona”. Jako taki, znany jest w różnych mitologiach pod różnymi imionami (o czym już było wyżej). Właśnie Marsowi poświęcony jest w rzymskim kalendarzu miesiąc Marzec (Martius). Święta ku jego czci połączone były w starożytnym Rzymie z oddawaniem czci, również boginiom z nim związanym.


3. Rzymski Bóg Mars (źródło: Internet, rzeźba antyczna)


Wg wspominanego już parokrotnie przeze mnie, znakomitego źródła internetowego „Imperium Romanum” Jakuba Jasińskiego http://www.imperiumromanum.edu.pl/religia/swieta-rzymskie/ - na miesiąc marzec przypadały niżej wyszczególnione obchody (do cytatów dopisane moje przypisy w nawiasach kwadratowych). Obchody ku czci Marsa trwały prawie przez cały marzec:



1 marca
  • w świątyni Westy odbywała się ceremonia, w czasie której rozpalano na nowo „wieczny” ogień. W tym dniu rozpoczynały się tańce Saliów. Dwunastu młodych patrycjuszy tańczyło wokół Rzymu, trzymając święte tarcze. Wędrówka trwała 19 dni. Tancerze każdej nocy świętowali w innym domu; początek nowego roku; Matronalia – pierwowzór naszego Dnia Kobiet. Wówczas to mężczyźni obdarowywali swoje żony prezentami, a ich małżonki udawały się do gaju przy świątyni Junony na Eskwilinie. Tam też składały bogini w ofierze kwiaty i modliły się o szczęście w życiu małżeńskim, zaś w domu wyprawiały poczęstunek dla swoich niewolników.
14 marca
  • Equirria – w tym dniu na Polu Marsowym odbywały się wyścigi konne dla uczczenia święta Marsa, boga wojny.

3B. Wyścigi rydwanów, Rzym starożytny (mozaika) (źródło: Internet, Wikipedia)



15 marca
  • święto bogini roku zwanej Anna Perenna. Ludzie udawali się na festyn ludowy nad Tyber. Niektórzy wierzyli, że przeżyją tyle lat, ile kielichów wina zdołają wypić
  • Idy marcowe – święto, poświęcone jednemu z najważniejszych rzymskich bogów – Marsowi, czyli greckiemu Aresowi. Odprawiano wtedy uroczystości i parady wojskowe, a Senat miał dzień wolny od obrad.
16-17 marca
  • Przeprowadzano obrzędy Argei. Ceremoniał miał miejsce w dniach 16 i 17 marca oraz 14 i 15 maja. W czasach Augusta cel tych obrzędów był niejasny nawet dla samych Rzymian. W maju odbywała się procesja kapłanów pontyfików, westalek i pretorów wokół cyrku, która przechodziła przez 27 stacji (sacella lub sacraria), gdzie na każdej z nich zabierano ze sobą figurę ludzką wykonaną z trzciny i słomy. Po tym jak wszystkie stacje zostały zaliczone procesja udawała się do Pons Sublicius, najstarszego znanego mostu w Rzymie, gdzie zebrane kukły były wrzucane do Tybru. Według Owidiusza rytuał ten ustanowiono, jako formę przypodobania się Saturnowi. Nie znamy jednak dokładnego powodu powstania ceremonii. [Obrzędy te wprost niesamowicie przypominają nasz słowiański zwyczaj „topienia Marzanny”, albo więc Słowianie przyswoili sobie starożytny rzymski obrzęd, albo jest to pozostałość ogólnie indoeuropejskiego zwyczaju.]
17 marca
  • Agonalia (również 9 stycznia, 21 maja i 11 grudnia); Liberalia – był to festiwal poświęcony bóstwu rzymskiemu – Liberowi, którego kult wywodził się ze środkowej Italii. Jego kult był początkowo związany z końmi i zbożem. W późniejszym okresie Liber był utożsamiony z greckim Dionizosem. Tego dnia czczono także Liberę, małżonkę wspomnianego boga. Dzień Liberaliów był to czas swobody wypowiedzi oraz wstępowania 14-letnich chłopców w świat dorosłych (pozbywali się oni bulla praetexta). [Liber też był rzymskim odpowiednikiem słowiańskiego „Jaryły Starego”.]
19-23 marca
  • Quinquatrus lub Quinquatria – święto początkowo poświęcone Marsowi. Z czasem, gdy Minerwa zaczęła patronować rzemieślnikom i cechy rzemieślnicze otrzymały na Awentynie swoje święte miejsce, Quinquatrus zmieniły swój charakter i stały się świętem rzemieślników oraz uczącej się młodzieży (składała ona swoim nauczycielom tzw. minerval, opłatę za naukę). Według Marka Terencjusza Warrona festiwal nazwano tak, gdyż miał on miejsce piątego (quinqu-) dnia pod Idach. W pierwszym dniu Quinquatrus składano ofiary Minerwie, a w czasie wojen w dniu tym przerywano walki. W następnych dniach odbywały się igrzyska gladiatorów, a w ostatnim dniu, w hali szewców (atrium sutorium), odbywało się poświęcenie trąb, tzw. tubilustrium (trąba była instrumentem bogini). [Minerwa, to daleki odpowiednik „naszej” Marzanny-Persefony.]
23 marca
  • Tubilustrium – w ceremonii ku czci boga Marsa dokonywano oczyszczenia świętych trąb wojennych (tzw. tubae). Oczywiście miało zapewnić zwycięstwa w przyszłych bitwach. Święto miało miejsce także 23 maja.
31 marca
  • święto bogini Luny tożsamej z Dianą.

Siostrą Bliźniaczką Jarowita-Marsa była w mitologii słowiańskiej Marzanna-Morana (Żmija-Dziewica), która po półroczu królowania na Ziemi, zimą, powracała do Podziemia, aby u boku swojego męża Welesa-Hadesa spędzić następne półrocze, od wiosny do jesieni. Właśnie 21 marca w pierwszy dzień wiosny obchodzono u Słowian uroczyste „Topienie Marzanny” (patrz wyżej), który to obrzęd znakomicie wpisuje się do dzisiaj we współczesną obrzędowość ludowo-agrarną.


4. Marzanna-Morana (źródło: Internet, malarstwo fantasy, Viktor Korolkow)


4B. Współczesny obrzęd topienia Marzanny (źródło: Internet, str.: http://wspolnypowiat.pl/gazeta/aktualnosci/id/492


Przypisy: