czwartek, 25 lutego 2016

Mitologia: Archetyp Mitologii Indoeuropejskiej

Część VII. Bunt Ognistego Węża.
Autor: Ryszard Maliszewski


Mit o przekształcaniu Świata i rozwoju Kultury
oraz o rywalizacji boskich braci o władzę nad nim
i posiadanie Wielkiej Bogini (bóstwa płodności) c.d.:
Mit o Drzewie Kosmicznym c.d.:
Mit o Bratobójstwie:



1). Ognisty Wąż pod postacią Psa Wichru-Huraganu zdobywa
Pstrą Krowę Niebańską i płodzi z nią Potomstwo.
(Trzecie pokolenie Bogów) c.d.:


Jest to pierwsza prowokacja Ognistego Węża, który korzystając z okazji, że w Niebie panuje „wojna domowa”, zniewala Niebiańską Krowę-Pstrą i płodzi z nią Potomstwo – Wiatry Starsze. Piorunowładca zajęty umacnianiem swej władzy w Niebie, albo nie reaguje, albo nawet nie dostrzega tej prowokacji.


Wiatry Starsze:

Synowie Wichru-Psa-Huraganu i Pstrej Krowy Niebiańskiej. Występują często w mitach właśnie pod zbiorowym określeniem „Mający Krowę za Matkę” - mitologia hinduska). Charakter niektórych z nich sugeruje jednak, że ich Ojcem mógł być także i Ognisty Wąż pod postacią „Dobrego” Wichru-Koguta.

Jest ich właściwie czterech, bo symbolizują „Wiatry czterech Stron Świata”, a poza tym „zrodziło ich czterodzielne wymię Krowy Niebiańskiej”. Wg tychże swoich kompetencji, w mitologii hinduskiej są oni tożsami z czterema Rudrami (Synowie Psa-Rudry), którzy „swoimi Strzałami wyznaczają Strony Świata”. Ponieważ jednak, zarówno Wiatrów-Rudrów, jak i Marutów, bywa w mitologii hinduskiej znacznie więcej niż czterech, - pomieszano widocznie tutaj Wiatry Starsze z Wiatrami Młodszymi, będącymi Potomstwem Wiatrów Starszych, z „Bliźniaczką Wężową”-Rodasi (Siostrą Bliźnaczką „naszego” słowiańskiego Roda).

Wiatry Starsze były bardziej wyodrębnione, zindywidualizowane, każdy z nich mógł posiadać inne cechy, zależnie od Strony Świata, którą konkretny reprezentował. np. w mitologii greckiej każdy z nich ma swoje imię. Tutaj, szczególnie „Zachodni” i „Północny”, zachowali bardzo pradawne cechy, nawiązujące do Ognistego Węża i tegoż Ojca, Wielkiego Węża.

Wiatry Starsze mogą przyjmować kształty Zwierząt (np. Dzików czy Kogutów). Pomimo swojego „wężowego pochodzenia”, sprzyjają Piorunowładcy i pomagają mu w walce przeciwko Ognistemu Wężowi i jego późniejszej hipostazie – Odyńcowi. Ludzi obdarzają bydłem, bogactwem i zdrowiem (leczą ludzi).

W mitologii słowiańskiej są to po prostu „Wichry-Striboże Dieti” (?), w hinduskiej Rudrowie i Marutowie, w greckiej Boreasz, Zefir, Notos i Apeliotes, w italskiej np. Favonius, Auster, Aquillo.


113. Czteroręki Rudra (symbol czterech Wiatrów) malarstwo Indii
         (źródło: Wikipedia)



2). Piorunowładca zaręcza się z Tęczą. Ognisty Wąż pod postacią
ludzką (Boga) porywa Piorunowładcy Tęczę w Dzień Wesela.
Pierwsza zwycięska walka Piorunowładcy z Przeciwnikiem
skrytym w człowieku”. (Trzecie pokolenie Bogów) c.d.:

Niebiańskie inklinacje” Piorunowładcy nadal są widoczne. Wygnawszy z Nieba swą pierwszą Siostrę-Żonę, Niebiańską Krowę Czerwoną-Jutrzenkę, Piorunowładca zaręcza się ze swą przyrodnią Siostrą, Tęczą. Jednak, gdy wszystko jest już gotowe do „wesela zaręczynowego” i uroczystość się rozpoczyna, po Drzewie Kosmicznym przedostaje się chyłkiem do Nieba Ognisty Wąż, tym razem dla niepoznaki w postaci „ludzkiej” (czyli Boskiej) i porwawszy Tęczę (w dzień wesela - czwartek), próbuje zdobyć władzę w Niebie. Jest to już jego druga prowokacja przeciwko Piorunowładcy, który tym razem reaguje natychmiast i bardzo ostro, odzyskuje Tęczę i przegania Ognistego Węża z powrotem na Ziemię. Rozpoczyna się jednak pomiędzy nimi otwarta wojna. Jest to pierwsza zwycięska walka Piorunowładcy z Przeciwnikiem, występującym tu w postaci „ludzkiej”. Tęcza wraca na Niebo, ale Piorunowładca być może nie chce „mieć już z nią niczego wspólnego, bo o ewentualnych, dalszych z Tęczą jego związkach – mity milczą. Za to „ów feralny dzień, czwartek, obłożony jest odtąd dla Kobiet wieloma zakazami (jest jednak nadal „Dniem Pioruna” - niemiecki „Donnerstag”, angielski Thursday”).



114. Tęcza „na styku Nieba i Ziemi” w malarstwie „fantasy”
        Borysa Olszańskiego (źródło: Internet, strona malarza)



Na Białorusi zanotowano w XIX wieku interesującą bajkę ludową, stanowiącą szczątek dawnego mitu słowiańskiego o walce dwóch Boskich Braci (cytuję za Gieysztorem):

Bóstwo lub inna Osoba spiera się ze swym Nieprzyjacielem (z „Nieczystym”). Bóstwo grozi mu: „Ubiję ciebie !!”. Przeciwnik się opiera: „Jakże mnie ubijesz, jeśli się skryję ??” -

  • Gdzie ??” - „Pod Człowieka”...
  • 1). „Ubiję Człowieka i ciebie ubiję !” - „To skryję się pod Koniem”...
  • 2). „Ubiję wtedy Konia i ciebie ubiję !!” - „A ja się skryję pod Drzewo ...
  • Tam mnie nie ubijesz”...
  • 3). Drzewo rozbiję i ciebie ubiję !” - „A ja się skryję pod Kamień”...
  • 4). „I Kamień rozbiję, i ciebie ubiję !” - „To ja się skryję do Wody”...
  • 5). „Tam dla ciebie miejsce, tam się znajdziesz.”...


3). Ognisty Wąż pod postacią Odyńca (Konia ?) zniewala swoją
i Piorunowładcy Siostrę, Boginię z Drzewa (mającą tu postać
Kocicy). Piorun zwycięża Ognistego Węża i uwalnia Boginię .
Druga zwycięska walka Piorunowładcy z Przeciwnikiem
skrytym w zwierzęciu”. (Trzecie pokolenie Bogów) c.d.:

W ramach swojej trzeciej prowokacji przeciwko Piorunowładcy, Ognisty Wąż pod postacią „zwierzęcą” (Odyńca, Konia ?, Niedźwiedzia ?) porywa lub zniewala Boginię z Drzewa, występującą tutaj wtedy pod postacią „Kocicy” – (najpiękniejszej hipostazy Wlk. Bogini), „Złotowłosej Bogini Piękna, Miłości i Płodności”. Jest to z jego strony tym większa bezczelność, że Piorunowładca miał ją chyba „na oku” i poważne w stosunku do niej zamiary. Ognisty Wąż próbuje nawet wówczas ukryć Kocicę w Podziemiu, ale nie dopuszcza do tego Bóg Nieba.


Wielka Bogini z Drzewa:

Jest najważniejszą w Kosmosie hipostazą-Córką Wielkiej Bogini-Matki Ziemi, wcieloną w Drzewo Kosmiczne. Z tego powodu może być przedstawiana właśnie jako Drzewo (w tym Drzewo Kosmiczne, podpierające Niebo). W późniejszych wersjach mitów , czy to jako samo Drzewo, czy Boginka „z Drzewem związana” (jak np. niektóre Nimfy-Dryady), często może objawiać się w „postaci” Lipy, Jabłoni itp. (np. w mitologii greckiej Afrodyta, a w „chrześcijańskiej mitologii ludowej” - Matka Boska).



115. Starożytne przedstawienie Bogini z Drzewa, Grecja, Mykeny,
       ok. 1500 lat p.n.e. (Bogini przyjmuje hołd i dary: makówki, symbol
       śmierci, podwójna siekiera – symbol Boga Nieba) (źródło: Bibl. Arch.5.)



115B. Grecka Kora-Persefona, Córka Ziemi, Patronka Wegetacji
          Roślinnej, która Zimę spędzała w Hadesie, a od Wiosny do Jesieni
          symbolizowała czynną Przyrodę (Grecja, Akropol, VI w. pne)
          (źródło: Wikipedia)



116. Wielka Bogini jako Drzewo Kosmiczne (na misie spoczywa Niebo,
        albo Słońce ; po bokach Jelenie – symbole Drzewa, Wiatru i Bogini ;
        Osoby – Bogowie, Kapłani ; Osoba z Pałką – może Gromowładca)
        (źródło: Bibliografia, Mitol. 4.)


Ale, gdy sobie przypomnieć, że Drzewo mityczne rośnie zawsze nad Wodą”, staje się oczywiste, iż Bogini z Drzewa jest równocześnie Boginią Wodną. W ogóle staje się ona „Potrójną Boginią”, bo to, i Drzewo Kosmiczne było „potrójne”, i Bogini z Drzewa panuje zazwyczaj „na Ziemi, we Wodzie i w Podziemiu”. Przyjmuje zatem różne postacie, z których najbardziej wyraziste, to: Drzewo, Wodna Kocica i Bogini Podziemia, ale może także objawiać się w postaci Dzikiej Świni (tak jak Matka), Wielkiej Suki-Wilczycy, Niedźwiedzicy, a nawet Klaczy (i innej).


117. Freya na Dziku [Freyu] (figurka germańska) (źródło: Wikipedia)



Bywa też czasem w mitach utożsamiana z Gwiadą Wenus, niezależnie od tego, że Gwiazda Wieczorna i Gwiazda Poranna to w mitologiach Odrębne Osoby. Wszystkie postacie Bogini z Drzewa w jakiś sposób związane są z Miesiącem-Księżycem, a nawet z nim utożsamiane, jako jego „wersja żeńska” (patrz wcześniejszy artykuł). Jej podstawowe epifanie, to:



1. Bogini z Drzewa:

Jako taka, bywa bardzo często w mitach Matką, Opiekunką i Żoną Ognia, niby jego „żeńską wersją”. Bywa także „Matką Wszelkiego Ziela i Drzew” (np. „Matka Boska Drzewna i Zielna”). Wśród zachodnio małopolskiego ludu z okolic Olkusza istniał starożytny pogląd, iż „wszystko ziele ma swoją Matkę”, którą była np. Tojeść pospolita lub Szakłak kruszyna.

W mitologii słowiańskiej o „wcielanie się i przebywanie w Drzewie posądzana była” także i wspominana już wcześniej Perperuna (w Dębie), Dodola, Didula, „klasyczna” Bogini Łada, Matka Bliźniaków, Dzidzilela („długoszowa”), w bałtyckiej była to Gabia, Gabeta, scytyjskiej Tabiti, dardyjskiej Dżestak, italskiej Proserpina (?), Westa (?), greckiej Kora-Persefona, Dryope (?), Leto, Hestia (?), syryjskiej Atargatis (?).



118. Bogini Drzewa, rzeźba, Indie, I w. p.n.e. (źródło: Bibliografia, Arch. 14.)



118B. Słowiańska Bogini Łada z „Córką” (Dziewanną ?) w malarstwie
           „fantasy” (źródło: Internet, malarstwo, panteon słowiański)



2. Kocica (Wodna):

W niektórych mitologiach (np. germańskiej) jest to Siostra Bliźniaczka Wlk. Węża-Odyńca-Freya z rodu Wanów. Może też przyjmować podobnie jak Brat postać Świni i "ludzką", czyli Boginki. Jest to najpiękniejsza postać żeńska (Kocica) z mitów. Jest Boginią Piękna, Miłości i Płodności. W niektórych mitach indoeuropejskich przedstawiana jako „Złotowłosa Bogini”, często przyjmująca postać Kotki. Jako taka, nie wiąże się nigdy z żadnym z Bogów na dłużej, jest zawsze „niewierna i uprawia wolną miłość” ze wszystkimi, którzy jej się spodobają (Bogami, Herosami i Ludźmi).

Jest także mściwa. Gardzi Bogami i Ludźmi, gardzącymi Miłością. Dąży do uzależnienia ich od Miłości, a uzależnionych – wiedzie często do „ubezwłasnowolnienia”. Nakłada bardzo wysoką cenę za korzystanie z namiętności, bo gdy te już przeminą, bawi się znakomicie kosztem ich ofiar. Ma charakter „rozkapryszonego Dziecka”, stale pożądającego nowych podniet i zabaw, za które drogo zapłacą ci, którzy wpadli w jej sidła.

Zwierzęcym atrybutem Bogini jest przede wszystkim Gołąb (obok Kotki). Chętnie pomagała zakochanym, i stąd była patronką małżeństw i porodów. Objawia się "wśród Kwiatów”, nosząc przydomek „W Ogrodach”.

W mitologii słowiańskiej „Złotowłosa Welewitka, Walaszka, Dziewanna (?), Łada, Łybiedz' (?), bałtyckiej Lazdona, Lasdona, hinduskiej Laksz'mi, Sz'ri, Saraswati (?), Szaszthi, Parwati (?), scytyjskiej Tabiti, kafirskiej nirmali, Dsani (?), Kszumai (?), dardyjskiej Dżestak, italskiej Wenus, Proserpina (?), celtycko-italskiej Arduina (?), Flora, hetyckiej Szauszka (?), greckiej Afrodyta, Persefona, Kora (?), germańskiej Gerd (chociaż bardziej to Ziemia - ?), Freya, Freja, Frigg, Frija, Idunn (?), Sif, Syw, fenickiej Astarte, Tanit, syryjskiej Astargatis, asyryjsko-babilońskiej Isztar (?), semickiej Anath (?), egipskiej Bastet, fińskiej Hongatar (?).



119. Bogini Bastet, figurka staroegipska (źródło: Wikipedia)



120. Wenus, obraz Sandro Boticelli (źródło: Wikipedia)



121. Bogini w postaci „ludzkiej” jako germańska Frigg (malarstwo
        „fantasy” (źródło: Internet, Wiki)



122. Bogini jako Bogini Ptaków (malunek na wazie greckiej,
        ok. VI w. p.n.e. (źródło: Bibliografia, Arch. 5.)



3. Wielka Suka:


Jedna z najważniejszych „Córek”-hipostaz Wielkiej Bogini z Drzewa, a w ogóle Wielkiej Bogini-Ziemi. Niezależnie od tego, że przedstawiana w mitach w postaci Drzewa, „na scenie Zdarzeń Mitycznych” często ukazuje się w postaci zwierzęcej, jako Wielka Suka-Wilczyca, Wielka Niedźwiedzica lub nawet Łania i Ptak.

Wielka Suka jest przede wszystkim nieodrodną córką swej Matki Wielkiej Lochy w jej „rodzicielskim aspekcie”, a więc „Matką Wszystkich Zwierząt”, noszącą też przydomek „Opiekunka Połóżnic”. Tym samym jest kontynuatorką Wielkiej Bogini Matki-Kybele. Kapłani utrzymywali, że „domagała się ofiar z krwi zwierzęcej”, ale to oni się domagali, a nie Bogini, bo dla niej, „co się zrodziło – jest święte, a zabijać, można tylko dla podtrzymania życia” (pokarmu i wytwórstwa”).

Wielka Suka będzie więc Panią Zwierząt, lasu, łowów (i hodowli ?) i nagłej śmierci Kobiet, w czym „kontynuację tradycji” reprezentować będzie jej z kolei hipostaza-”Córka”, Suka Dziewica.

W mitologii słowiańskiej Wielka Suka to Łada (?), bałtyckiej Żworuna, Żweruna, hinduskiej Sarama (?), Sati (?), dardyjskiej Halmasti (?) likijskiej Lada, trackiej Bendis, Mendis, celtyckiej Arduinna, Artio, greckiej Artemida-Matka, Leto, Latona, Leda, syryjsko-fenickiej Anath, fińskiej Juonetar (?), Market (?), chrześcijańskiej "ludowej" - św. Małgorzata i św. Brygida.



123. „Wielka Suka”, Kotlina Minusińska Azja, ok. 1500 lat pne
         postać identyczna z dardyjską Halmasti (źródło: Bibl. Archeol.3.)



4. Wielka Suka „Podziemna”:

W mitologiach występuje też jeszcze jedna hipostaza Wlk. Bogini-Suki z Drzewa, będąca jej emanacją w mrocznym i złowrogim aspekcie, co zbliża ją do najdawniejszej postaci Pani Krainy Zmarłych i Dolnego Podziemia, Matki Demonów, Żmiji Nocnicy. W mitach występuje ona przede wszystkim w postaci Psiej, jako Wielka Suka Podziemna. Uganiać się też będzie ciemną Nocą po Bezdrożach , otoczona sforą demonicznych Psów. Jest „prototypem” swej późniejszej „Córki-hipostazy – Żmiji Dziewicy (patrz dalej). Tylko w niektórych mitologiach jest ona Postacią Wyodrębnioną, bo w innych bywa tylko „mroczną stroną” Wlk. Suki.


W słowiańskiej mitologii to może Nyja (?), w bałtyckiej „mroczny aspekt” Żworuny, hinduskiej Durga Kali (?), Bharjawi (?), dardyjskiej Halmasti, trackiej Bendis i Mendis, hetyckiej Inara (?), Leluwani (?), w greckiej, doskonale „wyodrębniona" Hekate, germańskiej Nanna, celtyckiej Epona (?), Nantoswelta (?).


124. Hekate, ceramika (źródło: Internet, str.: Światosław Florian Nowicki,



Gdy Piorunowładcy udaje się odzyskać Kocicę i ponownie wygnać Ognistego Węża ze swego terytorium, jest to jego druga zwycięska walka z Przeciwnikiem, występującym tu w „postaci zwierzęcej.

Ognisty Wąż-Odyniec-Przewodnik Dusz (Psychopompos) uchodzi na Ziemię i chroni się prawdopodobnie na Bagnach, które będą i w przyszłości jego ulubionym miejscem pobytu. Jednak na Ziemi Kocica, zgodnie ze swoją naturą, staje się odtąd kochanką obu Bogów. Jest to tylko wstęp do poważniejszego kroku Piorunowładcy, choć może niezbyt rozsądnego, co czas pokaże.



4). Bogini z Drzewa pod postacią Wielkiej Suki-Żweruny
staje się Żoną Piorunowładcy. (Trzecie pokolenie Bogów) c.d.:


Piorunowładca wybiera Boginię z Drzewa-Wielką Sukę na Matkę swojego przyszłego „ziemskiego” Potomstwa. Będzie to jego najważniejsza (choć niewierna) Żona. Będzie sądził, że ma z nią kilka par Bliźniaków, ale nie zauważy lub nawet nie będzie chciał dostrzec, że Ojcem tych Dzieci jest kto inny. Być może, Piorunowładca przez cały ten czas „będzie robił dobrą minę do złej gry i udawać będzie, że "nic takiego się nie dzieje", i że to jego Dzieci”.

Ale są szczątkowe ślady w bajkach ludowych (będących wszak pozostałością po dawnych mitach), że „po urodzeniu się dzieci w postaci Psów-Wilków „Król” zarzuca Żonie zdradę i urodzenie szczeniąt, zamiast dzieci”. Łatwo domyślić się, że owym „Królem” z bajki jest Bóg Perun, a ową „niewierną Żoną” właśnie Suka (to pogardliwe określenie lud zazwyczaj stosował wobec „kobiet upadłych”).

Nie wiadomo czy Piorunowładca domyśla się, kto jest faktycznym Ojcem tych Dzieci, lecz wszystkie Bliźniaki „uznaje”, bo mity zazwyczaj uważają go za ich rodziciela, jakby nie biorąc pod uwagę ich „nietypowych”, nie niebiańskich postaci (Psów, Wilków, Kozłów, Węży...). Musi chyba głęboko w swoje „ojcostwo” wierzyć, skoro „wychowuje je jak własne” i skoro one (i ich Matka-Wielka Suka) sprzyjać będą zawsze Piorunowładcy, i walczyć „dla niego” przeciwko Ognistemu Wężowi (własnemu rzeczywistemu Ojcu). Ta służba i wierność Bliźniaków (patrz dalej), w ostatecznym efekcie doprowadzi aż do faktycznego Ojcobójstwa, o czym nawet Młodszy Jeździec-Jaryło-Jarowit zdaje się pierwotnie nie wiedzieć.



Bibliografia: w artykule Mitologia: „Wstęp”




Uwaga: Wolno kopiować i cytować jedynie pod warunkiem podania
źródła i autora artykułów !